Inför din resa

Guideservice på resmålet

På alla våra resmål finns det reseledare från Nortlander Skitours som har till uppgift att göra er semester så bra som möjligt. Om det är något ni inte är nöjda med under vistelsen är det viktigt att ni meddelar våra reseledare så fort som möjligt så att vi kan hjälpa er direkt på plats. 

Vi vill göra er uppmärksamma på att vi är en skandinavisk resebyrå och har därför både svenska och danska reseledare. Vi strävar efter att kunna ge våra gäster information på svenska men den kan även förmedlas på danska.

Snödjup och webcams

Här på vår hemsida kan du ta del av den senaste väderprognosen, snödjup eller se livebilder från ditt resmål.

Trånga bygator

Det händer att bussarna inte kan köra ända fram till hotellen på grund av att gatorna är för trånga eller av andra orsaker. Vi kan inte alltid vara behjälpliga med bagagetransport ända fram till hotellet, men om så önskas kan vi hjälpa till med att arrangera taxi till självkostnadspris.

Försäkringar

Vi rekommenderar våra gäster att ha en reseförsäkring. Se därför över ditt försäkringsskydd före resan. Om du inte har någon reseförsäkring så kan du teckna en genom oss. Vi samarbetar med Europeiska Reseförsäkringar. Vi vill understryka vikten av att ha en ordentlig reseförsäkring när man reser. 

Om olyckan är framme, om det så bara gäller ett försenat bagage har du ett bra skydd och kan i stort sett fortsätta semestern som planerat. Ta även med det Europeiska sjukförsäkringskortet (EU-kortet). Du kan beställa det på www.forsakringskassan.se.

Pass/Visum

Även om vi trafikerar EU-länder där Schengenavtalet gäller så måste man fortfarande kunna legitimera sig. För svenska medborgare kan pass användas som giltig legitimation. 

Nortlander ansvarar ej för följderna av att du ej har giltig legitimation vid avresa. För er som ej är EU-medborgare, kontakta respektive lands ambassad för information om visum och giltighetstid.

Jourtelefon

I nödfall och i mycket brådskande ärenden innan avresa (som avbokning vid akut sjukdom) och utanför kontorstid, går det att kontakta guiderna på deras jourtelefon. Numret står på ditt resebevis. 

Prisgaranti

Skulle du mot förmodan hitta en identisk resa (samma transportform, avgång, boende, serviceutbud och reslängd) hos en annan svensk researrangör till ett lägre ordinarie pris än det vi har angivet i vår prislista, så sänker vi vårt pris till detsamma. Har du redan bokat och betalt din resa hos oss betalar vi ut skillnaden. 

Du måste dock dokumentera det skriftligen till oss senast 14 dagar efter att du har beställt din resa och aldrig senare än den 15 december 2017. Prisgarantin gäller till och med den 1 december 2017 och omfattar uteslutande våra ordinarie priser på vår hemsida och gäller ej särskilt rabatterade produkter, gruppriser och restplatser.

Logga in här för att komma till din bokning. 

Bagageförvaring på destinationen

Om du har en tidig ankomst tillhandahåller våra guider information om destinationen och anvisar plats för bagageförvaring tills dess att lägenheter/hotellrum blir tillgängliga.  

I anslutning till bagageförvaringen finns det även möjlighet att byta om till skidkläder för skidåkning på ankomstdagen. Oftast sker det under relativt enkla former. Observera att förvaringsplatsen för bagaget är obevakad och att förvaring därför alltid sker på eget ansvar.

Vid hemresa finns det även tillgång till plats för förvaring av bagage och ombyte som vid ankomst och anvisas av guiderna. Vi gör er uppmärksamma på att ombyte av kläder och förvaring av bagage ofta sker under relativt enkla former och alltid på eget ansvar. Möjlighet till dusch anvisas av våra guider, ofta mot ett tillägg (ca 3-10 Euro).

Transportinformation

Information om de svenska flygplatserna finner du på www.swedavia.se. Klicka på väl flygplats och välj den flygplats som du önskar information om. Information om Kastrup finns på www.cph.dk.

 

Arlanda

► Flygplats: 010-109 10 00 www.swedavia.se

► Flygbuss: 0771-51 52 52 www.flygbussarna.se

► Arlanda Express: 020-22 22 24 www.arlandaexpress.com

► Långtidsparkering på Arlanda: 010-109 68 05

 

Kastrup

► Flygplats: +45 32 31 32 31 www.cph.dk

► Parkering Hyllie: www.pmalmo.se/hyllie 

► Långtidsparkering på Kastrup: +45-32 52 83 00 www.cph.dk gå vidare till parkering

 

Landvetter

► Flygplats: 010-10 93 100 www.swedavia.se

► Flygbuss:: 0771-51 52 52 www.flygbussarna.se

► Parkeringsservice: 010-109 68 07

 

Färjor

► Scandlines: 042-18 60 00 www.scandlines.se

 

Tåg

► Sj: 0771-75 75 75 www.sj.se

► DSB: +45-70 13 14 15 www.dsb.dk

► Skånetrafiken: 0771-77 77 77 www.skanetrafiken.se