Innan du bokar

Innan du bokar...

Bokningsbekräftelse

I samband med din beställning så erhåller du en bekräftelse via mail. På bekräftelsen finns den gällande tidtabellen för just din resa. Observera dock att tidtabellen är att betrakta som preliminär fram till 14 dagar innan avresa. Därför skall du alltid följa de avgångstider som slutligen står angivna på ditt resebevis/biljett. 

Tider för hemresa bekräftas dock slutligen av reseledarna på ditt resmål.

Slutbetalning av resan skall göras senast 42 dagar före avresa om inte annat angivits. Läs igenom bokningsbekräftelsen grundligt - den innehåller det som avtalats vid resebeställningen. Om det avtalade ej överensstämmer med bokningsbekräftelsen - ring genast!

Har du ej tillgång till mail kan du mot en avgift på 75kr få dina resehandlingar skickade med vanligt brev.

Boka resa om du är under 18 år

För dig som är under 18 år krävs förälders/målsmans skriftliga godkännande vid beställning av resa. Blankett kan laddas ned från vår hemsida. Målsmansintyget mailas eller skickas ifyllt till oss i samband med att du erlägger anmälningsavgift på resan.

Här kan du ladda ned och skriva ut blanketten som du använder för att styrka målsmans intyg. Blanketten skickas i samband med att du beställer din resa till Nortlander Skitours AB, Box 4016, 203 11 Malmö eller mailas in till info@nortlander.se.

Intyg - klicka här Målsmansintyg (PDF).

För att läsa och skriva ut dokumentet så behöver du programmet Acrobat Reader.

Som förälder är det viktigt att ta del av våra resevillkor. 

Se resevillkor

Betalning

Du kan betala anmälningsavgiften och slutligen hela resan med betalkort eller kreditkort här på vår hemsida. Klicka på länken nedan för att komma till betalningssidan. När du beställt din resa ska en anmälningsavgift betalas inom 3 dagar. 

Hela resan skall vara betald och oss tillhanda senast 42 dagar innan avresa. Beställer du din resa med mindre än 42 dagar innan avresa ska betalning ske omgående med kort via vår hemsida.

Betala med kort här

Huvudbokare

Den person som bokat resan står som huvudbokare och är den enda person som kan göra ändringar gällande den bokade resan. Huvudbokaren har även ansvar för att all information angående resan når ut till samtliga deltagare i resesällskapet.

Din adress

När du bokar din resa är det viktigt att vi har rätt post, e-post adress och telefonnummer. Kontrollera att dina uppgifter stämmer på din bekräftelse. Om du flyttar eller några uppgifter ändras så kontakta oss snarast. Detta för att vi skall kunna skicka biljetter och annan viktig information till dig via vanlig post eller e-post.

Resebevis/biljett

Resebeviset fungerar som biljett och skickas via e-post till er vid full betalning före avresa. Reser du med buss eller kör själv skickas resebevis/biljett ut till dig senast 7 dagar innan avresa. Här finns samma information som i bokningsbekräftelsen men även buss- och platsnummer för bussgäster.  

Till våra kör själv gäster skickar vi med kontaktinformation till våra guider.

Om du flyger får du resebevis/biljett ca 10 dagar innan avresan, där står det angivet vilket flightnummer du har samt beräknad flygtid. Vid incheckning på flygplatsen visas resebeviset upp tillsammans med pass och man får sitt boardingpass.

Om du inte har erhållit resebevis/biljett fyra dagar innan avresa vänligen kontakta oss. Om du vill att vi skickar hem informationen via vanlig post tar vi ut en avgift på 75 kr per bokning. 

Önskemål

För att din resa ska bli så bra som möjligt och för att du skall bli nöjd tar vi gärna emot önskemål. En del resenärer har önskemål om att till exempel få bo på en viss våning eller i ett visst rum.

Det går även bra att göra önskemål gällande transporten. På bussen kan du t.ex. önska sittplats långt fram eller vid bord (finns ej på alla bussar). På våra flygresor är det svårt att göra önskemål om plats. Det varierar beroende på flygbolag och flygplan. 

Oftast styr incheckningspersonalen på flygplatsen detta. Hör med din säljare för mer information.

Observera dock att det är önskemål från din sida och inte ett löfte från vår sida. Vi försöker i allra största mån tillgodose önskemål men kan alltså inte garantera att de uppfylls. Eventuella önskemål skall stå angivna på bokningsbekräftelsen.

För att önska sittplats eller boende tillsammans eller i närheten av ett annat sällskap krävs det att man uppger bokningsnummer.

Avbokning

Avbokning ska göras omedelbart då ett hinder för resan uppkommer, kontakta Nortlander Skitours på telefon 040-664 70 80. Då kontoret är stängt kan avbokning göras på mail info@nortlander.se 

Observera att avbokning måste komma Nortlander Skitours tillhanda före avresan för att avbeställningsskyddet ska gälla. 

Avbokningen skall göras av huvudbokaren och eventuell återbetalning av avbokad resa sker till huvudbokaren så fort samtliga erforderliga handlingar är Nortlander Skitours tillhanda. Om du inte kommer i tid till en avgång eller missar att avboka innan avresan, avbokas resan och ingen återbetalning av resans pris sker (gäller även om man har ett avbeställningsskydd).

Avbokning av en deltagare i ett sällskap kan medföra ändringar i inkvarteringen. Har man en lägenhet så kan man i mån av plats antingen byta till en mindre lägenhet eller så får man betala ett tombäddstillägg. Priset på tombäddstilläggen varierar mellan de olika boendealternativen. Hör med din säljare för mer information.

I resevillkoren under punkt 3, Resenärens rätt till avbeställning av resan finner du alla regler som gäller vid avbokning av resan.

Resevillkor

Det är mycket viktigt att ta del av våra resevillkor innan du reser. 

Se resevillkor

Reklamation

Om det är något du inte är nöjd med under vistelsen är det viktigt att du meddelar våra reseledare så fort som möjligt så att vi kan hjälpa dig direkt på plats. Går problemet inte att lösa på orten kan ni skriva till oss på följande adress:

Nortlander Skitours AB, Box 4016, 203 11 Malmö eller maila på info@nortlander.se.