Snart öppnar ansökan till vinterns roligaste jobb...

Jobba som destinationsguide

Kan du tänka dig att bli en del av Skandinaviens största skidresebyrå som bland annat består av de kända varumärkena Nortlander och Danski? Läs då vidare.

Vem kan jobba som guide?

I vår anställningsprocess prioriterar vi att du kan åka skidor och att du antingen fullföljt en guideutbildning eller har erfarenhet inom service. Har du varken eller är du fortfarande välkommen att skicka in en ansökan.

4 anledningar att jobba som guide för Skinetworks:

  • Du får en stark merit till ditt CV
  • Du får ta stort ansvar och växa i rollen från dag ett
  • Du får jobba på en av Alpernas största och mest kända skidorter
  • Du utvecklas både personligt och professionellt
Vad gör en guide?

Arbetsuppgifter

En destinationsguide har många olika arbetsuppgifter – från sådant som syns utåt, till mer administrativt arbete som sker bakom kulisserna.

En destinationsguide skapar alltså både personliga relationer med gästerna genom service och aktiviteter, men sitter också med planering, ekonomi och schemaläggning. Några av de uppgifter som du som guide får jobba med är:

  • Ankomst & avresa: Välkomna gäster och hjälpa till med in- och utcheckning för att säkerställa att alla får en bra start – och ett fint avslut – på sin resa.
  • Transfer: Ansvara för logistik och trivsel på både ankomst- och avresedagen så att gästerna känner sig trygga hela vägen.
  • Praktiskt: Hjälpa gäster med liftkort, skiduthyrning och skidskola samt eventuella problem.
  • Administrativt: Schemaläggning, rapportering, mejl, transferplanering och avreseinformation.
  • Förberedelser: Packa välkomstkuvert, dubbelkolla bokningar och se till att allt praktiskt är på plats innan gästerna anländer.
  • Ekonomi: Bokföring och redovisning.
  • Skidåkning: Guida gästerna till de bästa pisterna och härligaste restaurangerna.
  • Afterski: Umgås, dansa och lär känna dina gäster.
  • Aktiviteter: Picknick, barnaktiviteter, kälkåkning, vinsmakning – möjligheterna är många!
  • Service: Vara tillgänglig när gästerna behöver det och se till att de får personlig och professionell service.
  • Sociala medier: Skapa innehåll – bilder, videor och texter – till Instagram och Facebook i nära samarbete med marknadsavdelningen.
  • Oförutsedda situationer: Inget går alltid enligt plan, och därför krävs det att du kan vara den som håller huvudet kallt, hittar lösningar och anpassar dig snabbt.

Olika typer av gäster – olika typer av guider

På Skinetworks skickar vi varje vinter iväg en härlig mix av gäster på skidsemester – från barnfamiljer till ungdomsgrupper och vuxna i alla åldrar. Därför erbjuder vi flera olika guideroller, så att du kan hitta den som passar just dig.

Oavsett om du trivs bäst med barn, ungdomar eller vuxna – med de fartfyllda eller de mer avslappnade – finns det en roll för dig hos oss. Det som är gemensamt för alla guideroller är att du arbetar med de uppgifter som listas ovan.

Låter jobbet som något för dig?

Är du ansvarsfull, serviceminded och redo för en ny utmaning? Då är jobbet som destinationsguide något för dig. Du arbetar i ett team på en skidort i Alperna under hela säsongen. Du är med från start och sätter ribban för den service våra gäster får på sin semester. Du får en grundlig introduktion i alla arbetsområden, men kommer också att få egna ansvarsområden som du själv utvecklar och driver under säsongen.

OBS! Du kan inte söka jobb som både guide och hotellpersonal. Fundera på vilken roll du brinner mest för – och sök den.

Hur är det att jobba som guide?

Vad kan vi förvänta oss av varandra?

Förväntningsavstämning

På Skinetworks söker vi de mest engagerade, drivna och professionella guiderna i branschen.

Som destinationsguide är det du som sätter standarden med hög service, stark närvaro och ett öga för detaljer. Hos oss är det du som tar kontakt med gästen – inte tvärtom. Ditt jobb är att se till att våra gäster hos Nortlander och Danski får en trygg, trivsam och smidig skidsemester från början till slut. Samtidigt får du själv en upplevelse för livet, med nya utmaningar, nya miljöer och nya vänner.

Detta förväntar Skinetworks av dig

Skinetworks ställer höga krav på dig och du ska göra detsamma med oss som arbetsgivare. Därför anställer vi endast destinationsguider som uppfyller följande kriterier:

  • Du har fyllt 20 år när säsongen startar (december 2025).
  • Du trivs med att få och ta eget ansvar.
  • Du kan arbeta självständigt.
  • Du är utåtriktad och förstår värdet av bra service.
  • Du älskar att arbeta med människor.
  • Du är försiktig och kan skapa ordning.
  • Du är flexibel och redo om något oförutsett händer.
  • Du har troligen haft något tidigare arbete där du haft kundkontakt och gett service.
  • Du är en fighter och redo för en ny utmaning.

Detta kan du förvänta dig av Skinetworks

Det är inte bara vi som ska ha förväntningar på dig – du ska också kunna förvänta dig något av oss. Som minimum kan du förvänta dig följande:

  • Lön, liftkort & telefontillägg
  • Försäkring
  • Boende
  • Skiduniform bestående av byxor och jacka samt "mid-layers" och t-shirt
  • Goggles och hjälm till ett värde av 2.700 SEK
  • Transport till och från Alperna vid säsongens start och slut
  • En lärorik och intensiv guidekurs innan avresa till Alperna (mot betalning)

En säsong i Alperna med oss ger dig dessutom en värdefull merit på ditt CV. Eftersom vi är en del av Travelheart Family kan det även öppna dörrar till framtida jobbmöjligheter efter säsongen och du har möjlighet att samla på dig anställningstid över flera sommar- och vintersäsonger hos oss.

Skinetworks Guide 5
Guide
Guide
Guider i Obertauern
3 guider
Så blir du guide för Skinetworks

Ansökningsprocessen

Drömmer du om att leverera service i toppklass, kombinera jobbet med skidåkning i världsklass och vakna upp till snötäckta alptoppar? Då är det dags – sök nu! Vi ser fram emot att höra från dig.

01
Guide

STEG 1

Ansök här (länk kommer inom kort). Länken tar dig direkt till en ansökningssida där du ska fylla i dina personuppgifter samt ladda upp ett personligt brev och ditt CV. 

02
Guide

STEG 2

Går du vidare i rekryteringsprocessen blir du inbjuden till ett samtal, där vi får lära känna dig bättre och se om din profil matchar rollen som guide.

03
Guider i Obertauern

STEG 3

Om du blir anställd är det obligatoriskt att delta i vår guidekurs i slutet av november eller början av december. Inför säsongen kommer du att få viktig information och material att läsa in dig på. Vi förväntar oss att du tar dig tid att sätta dig in i allt.

04
3 guider

STEG 4

Säsongen startar och varar till slutet av april.