FAQ - vanliga frågor

Innan din resa

Hur gör jag om jag är under 18 år och ska boka?

För dig som är under 18 år krävs förälders/målsmans skriftliga godkännande vid beställning av resa.

Blankett kan laddas ned från vår hemsida. Målsmansintyget mailas eller skickas ifyllt till oss i samband med att du erlägger anmälningsavgift på resan.

Här kan du ladda ned och skriva ut blanketten som du använder för att styrka målsmans intyg. Blanketten skickas i samband med att du beställer din resa till Nortlander och mailas in till info@nortlander.se.

Intyg - klicka här Målsmansintyg (PDF).

 

Hur går det till med betalning?

Du kan betala anmälningsavgiften och slutligen hela resan med betalkort eller kreditkort genom att logga in på "Min sida" här på vår hemsida.

Slutbetalning av resan skall göras senast 60 dagar före avresa. Beställer du din resa med mindre än 60 dagar innan avresa ska betalning ske omgående med kort via vår hemsida.

Den person som bokat resan står som huvudbokare och är den enda person som kan göra ändringar gällande den bokade resan. Huvudbokaren har även ansvar för att all information angående resan når ut till samtliga deltagare i resesällskapet.

 

Hur ser Covid-situationen ut?

Vi har samlat all information om skidresor och Covid-19 på denna sida.

Försäkring

Vad är skillnaden mellan Avbeställningsskydd och Reseförsäkring?

Avbeställningsskydd gäller innan avresa vid exempelvis akut sjukdom, skada etc mot giltigt läkarintyg.

Reseförsäkringen är ett extra skydd om olyckan skulle vara framme under din semester i alperna.

Nortlander samarbetar med försäkringsbolaget Gouda både gällande Avbeställningsskydd och Reseförsäkring

 

Läs mer om Avbeställningsskydd här.

Lär mer om Reseförsäkring här.

Liftkort

När får jag liftkortet?

Du får ditt liftkort av guiderna på transferbussen från flygplatsen eller vid ankomst till destinationen om du tar bussen, tåget eller kör själv.

När du väljer en "trygg på egen hand"-destination där det inte finns guider på plats ansvarar du dock själv för att hämta ut ditt liftkort.

Ska jag ta med foto till liftkortet?

På några destinationer ska det vara en bild på ditt liftkort. Här kan du se vilka destinationer och när de kräver en bild på liftkortet:

Italien
Passo Tonale: Bild krävs vid 8-dagars liftkort eller mer.
Canazei: Bild krävs till 9-dagars liftkort eller mer.
Livigno: Bild krävs till 10-dagars liftkort eller mer.

Österrike
Bad Gastein: Bild krävs till 9-dagars liftkort eller mer.
Wagrain: Bild krävs till 9-dagars liftkort eller mer.
Sölden: Bild krävs vid 8-dagars liftkort eller mer.
Zell am See: Bild krävs vid 8-dagars liftkort eller mer.
St. Anton: Bild krävs vid 10-dagars liftkort eller mer.
Saalbach: Bild krävs vid 9-dagars liftkort eller mer.

Är liftkortet inkluderat i resans pris?

Ja. För alla Nortlander-resande är det alltid ett 6-dagars liftkort inkluderat i priset för en hel vecka och ett 3-dagars liftkort för en kort vecka.

Vid kort vecka kan du köpa till en 4:e dag om flygtiderna tillåter det.

Vid beställning av resan, är det dessutom möjligt att förlänga liftkortet till flera dagar mot ett tillägg.

Kan jag förlänga liftkortet?

Vid beställning av resan är det möjligt att förlänga ditt liftkort till flera dagar mot ett tillägg.

Det är även möjligt att förlänga ditt ditt liftkort efter ankomst till destinationen så länge du inte har använt ditt liftkort ännu. Det vill säga, du kan inte förlänga ditt liftkort exempelvis halvvägs in i veckan.

Du kan förlänga ditt liftkort nere på destinationens liftkortskontor. Men vi rekommenderar att du förlänger ditt liftkort hemifrån, då det kan spara dig en massa tid vid din ankomst.

Om du inser under resan att du gärna vill ha en extra dag av skidåkning, kan du vänta tills ditt ursprungliga liftkort har gått ut och köpa ett dagskort till den sista dagen. Detta kan du köpa på liftkortskontoret.

Läs mer om att utöka ditt liftkort här

Vad gör jag om jag tappar mitt liftkort?

Om du tappar ditt liftkort, kan du skaffa dig ett nytt på litkortskontoret. Observera, detta är för din egen räkning. Guiderna på din destination är naturligtvis tillgängliga om du behöver hjälp med detta.

Det är alltid en bra idé att ta en bild av ditt liftkort (både fram och baksida) när du har fått det. På många destinationer är det nämligen billigare att köpa ett nytt liftkort om du kan visa en bild på det förlorade liftkortet och samtidigt spärra det om oturen skulle vara framme.

 

Är priset för liftkortet detsamma på destinationen som hemifrån?

Det finns inte ett svar på detta. Nortlander förhandlar med respektive destinationer och får de bästa möjliga priserna i förmån för våra gäster. På de flesta destinationerna är priserna bäst vid förbeställning hemifrån, och några gånger kostar det lika mycket. Men det blir aldrig billigare att köpa liftkortet på destinationen.

Kan jag endast köpa ett liftkort av er?

Vi kan även erbjuda dig som endast köper transport att köpa liftkort. Hör med din säljare om priset på de olika liftkorten på respektive resmål.

 

Flygresa

Hur lång tid före avgång ska jag vara på flygplatsen?

Det är en bra idé att vara i flygplatsen två timmar före avgång.

När du ska på skidsemester har du och andra resenärer ofta mycket bagage som ska med på flyget. Check-in av skidor, pjäxväskor och bagage tar tid. Vårt bästa råd är därför att vara där i god tid, så att du kan vara säker på att allt kommer med på flyget.

När får jag mina biljetter?

Flyger du med ett av våra charterflyg, består dina resedokument av resebevis och ditt pass, som tillsammans utgör din flygbiljett - om inget annat anges.

Flyger du med reguljärflyg framgår PNR / Ticket Number på sista sidan av ditt resebevis.Numret använder du för att checka in självinchecknings-automaterna i flygplatsens avgångshall, där du får ditt boardingkort utprintat.

Vid alla andra flygavgångar, får du ett separat resebevis från oss.

Hur kommer jag från flygplatsen till hotellet?

På alla våra charterflyg är transfer mellan flygplatsen och ditt boende inkluderat i priset (tur/retur) - om inget annat är angivet.

När du landar på flygplatsen blir du mottagen av våra guider som har en buss klar till dig som kommer köra dig till din destination och boende.

Har du bokat din resa med reguljärflyg är transfer till och från destinationen inte inkluderat i priset. Vi rekommenderar då att förboka hyrbil eller boka shuttlebuss eller taxi.

Hur lång tid tar det från flygplatsen till skidorten?

De individuella transfertiderna från flygplatsen till skidorterna kan du hitta här.

Observera att de angivna tiderna är uppskattningar och kan därför ändras på grund av väder, förseningar eller liknande.

Blir jag mottagen av en guide på flygplatsen?

Ja, när du reser med våra charterflyg, blir du mottagen av en guide som följer dig ut till bussen och åker med dig hela vägen till destinationen.

Hur reser jag med mina skidor?

Reser du med dina egna skidor, ska du komma ihåg att köpa skidtransport. Med skidtransport får du utöver den fasta bagagemängden även ta med skidor och pjäxor. Kom ihåg att köpa skidtransport hemifrån innan du kommer till flygplatsen.

Om du endast har egna pjäxor med, kan du ta pjäxorna med i den fastställda bagagemängden utan att köpa skidtransport. Självklart påverkar detta den totala vikten av ditt bagage, så du har mindre vikt tillgänglig till resten av dina kläder och utrustning.

Hur mycket bagage får jag ha med?

Den fasta bagagevikten är typiskt 15 kg + 5 kg för handbagage per person för alla rutter, men det kan finnas undantag.

Se vad som gäller för den rutt du ska flyga med här.

Här kan du hitta information om bagage, flygsällskap med mera för samtliga flygplatser vi flyger till.

Kan jag ha mina pjäxor med i mitt handbagage?

Ja. Du kan ha med dina pjäxor som handbagage så länge handbagaget inte överskrider den maximala vikten och storleken som flygsällskapet har specificerat.

Hitta information om bagage, flygsällskap med mera för samtliga flygplatser vi flyger till här.

Är det möjligt att endast boka transfer?

Ja. Ring oss på 08-664 70 80 så hjälper vi dig.

Kan jag förbeställa tax-free?

Du kan dessvärre inte beställa tullfria varor före din resa med Nortlander - och du kan heller inte räkna med att det erbjuds tax-free shopping ombord på flyget.

Kan jag tjäna miles/poäng för flygresan?

Om du reser med vårt charterflyg från Austrian Airlines och är medlem i fördelsprogrammet Miles & More, kan du tjäna miles om du reser tur/retur. Det är det enda flygsällskapet hos Nortlander som du kan samla poäng hos.

För att få dina miles ska du ta med ditt medlemskort och visa det vid check-in.

För att efterregistrera dina poäng/miles, ska du vända dig till flygsällskapet som du är medlem i.

Får jag bagagetaggar skickat till mig tidigare?

Nej. Bagagetaggar med streckkod får du på flygplatsen vid check-in.

Däremot är det alltid en bra idé att markera sitt bagage med namn och kontaktupplysningar hemifrån. Då blir det enklare att hitta din väska om oturen är framme.

Får jag ha fler par skidor i skidväskan?

Nej. Det är endast tillåtet att ta med ett par skidor per väska.

Får jag ha annat i skidväskan?

Utöver dina skidor, får du naturligtvis även ha med dina stavar i väskan. Men du får inte lov att packa ned annat bagage i din skidväska.

Kan jag köpa extra kilo till mitt bagage?

Som utgångspunkt, kan du inte köpa extra bagagekilo - vissa avgångar med undantag. Allt bagage som överskrider den tillåtna vikten, riskerar att bli nekat vid avgång och får därmed inte tas med på flyget. Detsamma gäller för bussresor.

För information om bagage, flygsällskap med mera för samtliga flygplatser vi flyger till, klicka här.

Kan jag reservera säten i flyget?

Du kan reservera säten i flyget mot betalning på vissa flyg.

Se mer om detta här.

Bussresa

Hur lång tid före avgång ska jag vara vid bussen?

På ditt resebevis står det vart ifrån och när bussen kör.

Du ska vara där senast 15 minuter före den angivna avgångstiden.

Kommer jag sitta tillsammans med dem som jag reser med?

Om ni är inbokade under samma resebevis så kommer ni att sitta tillsammans.

Får jag bagagetaggar innan avresa?

Nej. Se därför till att markera ditt bagage med namn och kontaktinformation hemifrån.

Hur mycket bagage får jag ha med?

Du får ta med en (1) normal väska (inte hard-case) på max 25 kg, ett (1) handbagage (utan stativ, om det är en ryggsäck), samt ett (1) par skidor och pjäxor eller snowboard.

Bagage som överskrider dessa krav, kan bli nekade på bussen eller debiteras med ett överviktstillägg på 20 kr/kg.

Då skidväskor packas separat i en skidbox, får skidväskan/pjäxväskan inte fyllas med något annat än skidor/snowboard och stavar.

Få mer information om detta på vår buss-sida.

Stannar bussen under resan?

Ja. Bussen stannar till flera gånger i under resan så man kan sträcka på benen, gå på toaletten eller köpa lite mat och dricka.

Det hålls även ett längre stopp så att du kan att äta middag.

Senare på kvällen stannar även bussen även så att du kan få borsta tänderna innan du går och lägger dig.

Har alla bussar vilosäten?

Alla bussar med avgång från Malmö till Österrike, Frankrike och Italien har vilosäten.

Får jag en kudde eller täcke på bussen?

Nej. Vi rekommenderar att du själv tar med en liten kudde och eventuellt en filt.

Får jag ta med mat eller dryck på bussen?

Ja. Du får gärna ta med egen mat eller dryck. Under resan får du även möjlighet att köpa mat vid stoppen.

Kan jag ladda min dator/telefon i bussen?

Som utgångspunkt ska du inte räkna med att det finns eluttag i bussen för laddning av diverse elektroniska enheter. Vi rekommenderar du att tar med en powerbank om du har behov för att ladda mobil, dator eller liknande.

Tågresa

Vilka skidorter i Alperna kan jag ta tåget till?

Du kan ta tåget till följande skidorter i Österrike:  

Läs mer om våra tågresor här.

Var och när går tåget?

Tåget går från Malmö C fredag eftermiddag kl. 15:20 och är framme i Alperna lördag förmiddag 

Vi erbjuder även anslutningar från Stockholm, Södertälje, Linköping, Nässjö och AlvestaFrån Stockholm avgår tåget fredag 09.45. Detta är ett vanligt tåg, utan sovkupéer och sedan sker ett byte i Malmö. 

Vecka 9 går tåget med sovkupé till Alperna direkt från Stockholm utan byte i MalmöTåget avgår från Stockholm C fredag morgoncirka kl. 10.00. 

Se avgångstider här.

När är jag framme på min skidort?

Du är senast framme vid lunch på lördagen, beroende på vilken skidort du ska till.

Här kan du se när tåget ankommer till din destination, samt vilken station du ska av på och hur lång transfertid det är från tågstationen till din skidort. 

Får jag ta med mat och dryck på tåget?

Vi gör vad vi kan för att ditt resesällskap som har bokat tillsammans ska få sitta med varandra, men vi kan tyvärr inte garantera det.  

Det är mycket sällsynt att vi behöver dela upp ett resesällskap, men det kan ske.  

Om ni är sex personer i resesällskapet får ni garanterat en kupé för er självaÄr ni färre än sex personer i resesällskapet har ni möjlighet att köpa resterande platser för att  en hel kupé för er självaLäs mer här.

Hur mycket bagage får jag ta med i tåget?

1 x resväska1 x pjäxbag och 1 x handbagage får medtagas på tåget.  

Ditt bagage ska kunna förvaras i din kupé på resanBagaget ska kunna placeras på en liten hatthylla och under nedersta sängen(Maxhöjd: 40 cm. och längd165 cm..  

Observera att kupén inte kan låsas. 

Vill du ta med egen skidutrustning förvaras denna i en speciell kupéSkidfrakten måste köpas till och ska beställas hemifrån i förväg. Ring till oss så hjälper vi dig: 040 - 664 70 80 

Kan jag ligga ner och sova på tåget?

Ja. Sängarna är 180 cm långa och 60 cm breda, med undantag för nederslafen som är 67 cm bred.  

Det ingår kuddetäcke och sängkläder 

Finns det WiFi i tåget?

Ja, men det trådlösa nätverket kan vara instabilt. Om du vill se en fim på tågresan kan det därför vara en bra idé att ladda ner filmen hemifrån. 

Kan jag ladda min mobil, dator eller andra trådlösa enheter?

Ja, i varje kupé finns USB-uttag. Observera att det inte finns några vanliga eluttag.

Kör själv resa

Var kan jag hitta kör själv vägledning?

Du kommer att få en utförlig kör själv vägledning minst 8 dagar före avresa.

I det materialet hittar du kontaktuppgifter till din guide nere på destinationen samt adress och postnummer för ditt boende.

Vi rekommenderar att du ringer guiden så fort du har en idé om vilken tid du anländer, så ni kan bestämma vart och när ni ska mötas.

Vad gör jag när jag ankommer till destinationen?

Strax före ankomst (ca en timme innan), rekommenderar vi att du ringer till guiden så att ni kan bestämma vart och när ni ska mötas. Kontaktinformationen till din guide finns i det materialet som du mottog innan din avresa.

Vid ankomst får du ett välkomstkuvert antingen av din guide eller av receptionen. Det beror på vad ni har kommit överens om på telefon.

I välkomstkuvertet hittar du information om veckans program och ditt liftkort. Du får också svar på var och när du kan träffa guiden som hjälper dig med dina frågor angående din skidresa.

När du väljer en "trygg på egen hand" destination där det inte finns guider på plats ansvarar du dock själv för att hämta ut liftkort, nyckel till ditt boende och övriga praktiska görmål.

När får jag tillgång till mitt rum eller lägenhet?

Du har vanligtvis åtkomst till ditt rum eller lägenhet efter kl. 16 på ankomstdagen. Detta kan dock variera från destination till destination och bero på vart du bor.

 

Hur får jag mitt liftkort?

Liftkortet ligger i ditt välkomstkuvert.

Kuvertet kommer antingen att levereras av din guide vid ankomst eller ligga redo i receptionen.

När du reser till en "trygg på egen hand" destination där det inte finns guider på plats ansvarar du dock själv för att hämta ut liftkort.

Boende

Vad är inkluderat i halvpensionen?

Halvpension inkluderar följande:
7 x middagar från lördag kväll till fredag kväll.

Observera, att middagen på ankomstdagen kan vara beroende av ankomsttid. Det är därför inte en självklarhet att det serveras middag om man ankommer sent - t ex kl. 23. Vid sådana tillfällen erbjuder en del boenden ett lättare mål, medan andra har stängt köket helt.

7 x frukost från söndag morgon till lördag morgon.

Frukost är inte inkluderat till på ankomstdagen (lördag) eller middag på avresedagen (lördag).

För korta skidresor:

Samma princip, från ankomstdag till avresedag (3-5 dagar i allt).

Därmed:

3-5 x middagar (beroende på vistelsens längd).

3-5 x frukostar (beroende på vistelsens längd).

Vad är inkluderat i kvartpension?

Kvartpension inkluderar 7 x frukostar från söndag morgon till lördag morgon.

Frukost är inte inkluderat på ankomstdagen (lördag).

För korta skidresor: samma princip, från ankomstdagen till avresedagen (3-5 dagar i allt).

Därmed 3-5 x frukostar (beroende på vistelsens längd).

Finns det handdukar/sängkläder på rummet/lägenheten?

Om du bor på hotell eller pensionat med frukost är handdukar och sängkläder inkluderat i ditt boende.

Handdukar och sängkläder är oftast inkluderat i lägenheter i Österrike. Det framgår i det slutgiltiga resebeviset om du eventuellt behöver ta med dig egna sängkläder och handdukar.

I Italien och Frankrike brukar inte lägenheterna inkludera handdukar eller sängkläder. Så om inget annat uppges i resebeviset ska du ta med detta själv.

När får jag tillgång till mitt rum eller lägenhet?

Du har oftast tillgång till ditt rum eller lägenhet efter kl. 16 på ankomstdagen.

Detta kan dock variera lite från destination till destination och vara beroende av ditt boende.

Vilken tid ska jag vara ute ur rummet/lägenheten på avresedagen?

På avresedagen ska du vara utcheckad från ditt rum eller lägenhet på morgonen - typiskt mellan kl. 09:00 och kl. 10:00.

Var kan jag förvara mitt bagage tills vi får rummet?

Vid ankomst kommer din guide att se till att du kan förvara ditt bagage på ett säkert ställe tills du får tillgång till ditt rum eller lägenhet. Det samma gäller på avresedagen, från att du checkat ut från ditt boende till att din hemresa börjar.

Vi rekommenderar dock att du inte låter värdesaker ligga framme (speciellt pass) då gäster från andra sällskap också kan ha tillgång till samma förvaringsrum.

Är slutrengöring inkluderat i priset?

Detta är varierar från boende till boende. Det kommer framgå i ditt resebevis om slutregöring är inkluderat i priset.

Kan jag få glutenfri mat på hotellet?

Om du är allergisk mot vissa livsmedel, ber vi dig kontakta oss via mejl eller telefon, senast tre veckor innan avresa och berätta om dina allergier eller kostbehov. Så ger vi informationen vidare till ditt hotell/pensionat.

Var uppmärksam på att utbudet kan vara begränsat. Det är därmed inte säkert att hotellet/pensionatet kan ersätta allt som du är allergisk mot (t ex glutenfritt bröd).

Kan jag få vegetarisk mat på hotellet?

Ja - men var uppmärksam på att utbudet av vegetarisk mat kan vara begränsad.

Om du är vegetarian, ber vi dig kontakta oss via mejl eller telefon senast tre veckor innan avresa. Så ser vi till att ge informationen vidare till ditt hotell/pensionat.

Vad ska jag själv ta med om jag bor i lägenhet?

Vänligen ta med/köp de varor du behöver i lägenheten - t ex diskborste, diskmedel, disktrasor, kökshanddukar, tvål, toalettpapper osv. Det framgår i ditt resebevis vilka saker som är inkluderade i lägenheten.

Kan jag hyra sängkläder/handdukar på destinationen?

Ja, på några ställen kan du hyra. Det beror på ditt boende. Om det är möjligt rekommenderar vi att du beställer det hemifrån, senast två veckor före avresa, så att guiderna kan förbereda det innan din ankomst. Det står under enskilda hotell om sängkläder och handdukar tillhandahålls eller ej.

Observera: Handdukar och sängkläder är inte inkluderat på hotell samt pensionat med frukost.

Finns det Wi-Fi på mitt hotell eller i min lägenhet?

Det framgår i ditt resebevis om ditt hotell eller lägenhet erbjuder Wi-Fi, och om det är inkluerat i priset eller kostar extra.
Det är dock viktigt att komma ihåg, att vi är i Alperna och att infrastrukturen i bergen gör att kvaliteten varierar.

Får jag ta med mitt husdjur?

Det är väldigt få boenden i Alperna som tillåter husdjur. Observera, att egen transport är en förutsättning för att kunna göra det - oavsett destination eller boende.

Kontakta oss på mejl eller telefon för mer information om detta. Du kan läsa mer om att resa med djur på jordbruksverkets hemsida här.

Destinationen

Hur är vädret?

Du kan hålla dig uppdaterad kring vädret för samtliga av våra destinationer på vår väder-sida.

När säsongen drar igång kommer du att kunna se nya väderrapporter varje vecka.

Var kan jag hyra skidor?

Du kan hyra skidor på skiduthyrningen på destinationen. Vi rekommenderar att du får gjort din bokning av skidor hemifrån, så att du bara kan hämta dem när du ankommer. På så sätt vet guiderna på förhand vad du ska hyra så att de kan hjälpa dig med att få din utrustning från skiduthyrningen på ankomstdagen.

Du kan hyra skidor hemifrån via ditt inlogg på “Min bokning”. Bokningsnummer och lösenord hittar du i ditt resebevis.

Det är självklart också möjligt att vänta med att hyra skidor tills du har ankommit till destinationen. I sådana fall, kommer varken skiduthyrningen eller din guide veta vad du ska hyra och därmed bli en mindre smidig och mer tidskrävande process för dig att få din utrustning. Du kan också riskera att urvalet är mer begränsat.

Observera även att det oftast är billigare att hyra skidorna hemifrån än på själva destinationen.

Får jag en pistkarta?

Ja. I välkomstkuvertet som du får på ankomstdagen ligger även pistkartor över skidområdet.

Dessutom har många destinationer numera deras pistkarta som app i din mobil, så du kan orientera dig i skidområdet via din GPS-signal i telefonen.

Hur bokar jag skidskola?

Du kan boka skidskola hemifrån via ditt login på “Min bokning”. Bokningsnummer och lösenord hittar du i ditt resebevis.

Alternativt kan du boka skidskola när du är framme på destinationen. Om du vänder dig till guiderna på destinationen, kan de hjälpa dig med att hitta en skidskola som passar dig. Vi rekommenderar att boka i god tid, då gruppundervisning oftast börjar redan på söndagen eller måndagen (som veckoresande ankommer du lördag).

Observera att skidskola/privatundervisning ofta blir fullbokat under högsäsongen. Vi rekommenderar därför att du bokar din skidskola hemifrån - och gärna i god tid.

Finns det svensk skidskola?

Det finns skandinavisk skidskola på utvalda destinationer. Se vilka här.

Men då skidåkning lärs ut och tränas visuellt, brukar det inte vara ett problem för vuxna eller äldre barn om undervisningen sker på ett annat språk än svenska. Vi rekommenderar däremot att yngre barn går i skandinavisk skidskola.

Finns det guideservice på alla skidorter?

Nej, på våra "trygg på egen hand"-destinationer finns det ingen guideservice. På dessa skidorter har du möjlighet att själv planlägga din skidsemester precis som du vill, men du betalar inte för guideservice.

Skidorter som inte har guideservice är:

- Zillertal (Österrike)
- Zell am Ziller (Österrike)
- Val Gardena (Italien)
- Ponte di Legno (Italien)
- Gressoney (Italien)
- 3 Zinnen (Italien

Läs mer om "trygg på egen hand" här.

Efter resan

Vad gör jag om jag glömmer något på destinationen?

Om du har glömt något på hotellet eller något annat ställe på destinationen, ber vi dig kontakta din guide direkt på servicetelefonen.

Alternativt, att du kontaktar oss via mail eller telefon på 08-664 70 80. Så ber vi guiderna att leta efter det förlorade föremålet. Om vi hittar det, skickar vi det hem till Sverige och vidare till til dig med postförskott + en avgift.

Observera att returpriset beror på vad du har tappat. T ex är ett par skidor dyrare att skicka hem än en mobiltelefon.

Hur går jag tillväga om jag har ett klagomål/reklamation?

Om du har klagomål angående din skidsemester är det viktigt att du kontaktar våra guider på destinationen med detsamma, så att de kan hjälpa dig.

Det finns ingen anledning till att din skidsemester ska vara förstörd pga fel eller brister som kan lösas direkt på destinationen. Det är endast på plats som vi har en reell möjlighet för att rätta till på problemen. Om du väntar med att reklamera fel eller brister tills du kommer hem från din skidsemester, har vi tyvärr inte haft möjlighet för att förbättra situationen.

Du är dock alltid välkommen till att kontakta oss efter din skidresa, om du inte tycker att utförandet av din skidresa är tillfredsställande.

För att skicka in ditt klagomål kan du fylla i formuläret här.

Så återkommer vi så fort som möjligt.

Vad gör jag om mitt bagage var försenat eller skadat vid hemkomst?

Om ditt bagage är försenat, har kommit till skada eller inte dyker upp på bagagebandet, ska du anmäla det till flygsällskapet med detsamma och fylla ut en PIR-rapport (Property Irregularity Report).

Observera, att det är ditt eget ansvar att denna rapport blir ifylld. Spara en kopia av rapporten som dokumentation på att du har anmält det i tid. Om du har reseförsäkring, bör du kontakta ditt försäkringsbolag, då de kanske kan täcka dina utgifter.

Om du inte har reseförsäkring, hänvisar vi dig till din hemförsäkring. Det är också möjligt att ställa ersättningskrav direkt på flygbolagets kundservice.

Hur kan jag ge beröm till Nortlander?

Vi är naturligtvis glada över att höra att våra gäster har haft en bra upplevelse med oss. Om du har beröm/ros ska du inte hålla det för dig själv.

Du kan skriva din ros/beröm till oss på info@nortlander.se eller skriva ditt omdöme på Trustpilot.