Vanliga frågor / FAQ

Här hittar du svaret på några vanliga frågor om våra skidresor

Skinetworks Guide 4
Silvapark Galtuer 2016 (8)

Bokning, betalning & avbeställning

Du ska betala bokningsavgiften inom 3 dagar efter din bokning och slutbetalningen ska göras senast 60 dagar före avresa.

Vid bokning senare än 60 dagar före avresa ska hela beloppet betalas direkt. Bokningsavgiften är 3.000 kr per person.

Du får ingen flygbiljett skickad till dig. Du behöver bara ta med ditt resebevis till flygplatsen – det fungerar som din flygbiljett, antingen i mobilen eller utskrivet. Glöm inte passet.

Ja, självklart. Om ni är flera familjer eller en större grupp är det möjligt att betala var för sig. Ni får en länk till en sida där ni kan logga in med bokningsnummer och lösenord för att betala bokningsavgiften och senare resten av resan. Länken kan användas av alla som du reser med.

Kom bara ihåg att ändra beloppet till det du själv ska betala och skriva in era namn vid betalningen.

Vi rekommenderar alltid att du köper en avbeställningsförsäkring. Den skyddar dig och din familj om något oförutsett skulle hända. Du behöver köpa din avbeställningsförsäkring samma dag som du bokar resan, eller senast när du betalar bokningsavgiften (3 dagar efter bokningen). Efter det kan du inte längre lägga till en avbeställningsförsäkring.

Du kan läsa mer om avbeställningförsäkringen här.

Du kan avbeställa din resa genom att kontakta oss – antingen via e-post eller telefon. Kom ihåg att ange ditt bokningsnummer. Din avbeställning behandlas i enlighet med våra resevillkor.

Detta beror på tidpunkten för din bokning och betalning.

Avbeställning sker enligt gällande resevillkor, som du hittar här.

Det kan dock finnas särskilda villkor om du har en avbeställningsförsäkring, som vi rekommenderar att köpa till. Mer information hittar du här.

Om du är osäker på vad som gäller för din resa är du alltid välkommen att kontakta oss.

SKI ALPIN 2022 (15)

Transport: flyg, tåg och buss

Har du egna skidor och pjäxor kan du självklart ta med dem på din skidresa – även när du flyger. När du tar med din egen utrustning behöver du boka skidtransport, helst redan när du bokar din skidresa.

Skidtransporten inkluderar en skidväska med ett par skidor och stavar samt en pjäxväska med ett par pjäxor och en hjälm. Allt får tillsammans väga max 12 kg.

Vi rekommenderar alltid att du bokar skidtransport samtidigt som du bokar din skidresa. Platserna för skidtransport är begränsade.

Ta med ditt resebevis och pass till incheckningsdisken på flygplatsen. Ha dokumenten redo för alla resenärer för en snabbare hantering. Här checkar du in ditt bagage och får ditt boardingkort. Om du har bokat skidtransport ska dina skidor checkas in vid disken innan du lämnar dem vid avdelningen för specialbagage (Odd-size/Oversize).

Vi rekommenderar alltid att du är på flygplatsen minst 2 timmar före avresa.

Ta med all din bagage – inklusive skidor och pjäxor om du har bokat skidtransport – ditt resebevis (antingen utskrivet eller i mobilen) samt ditt pass. Var förberedd på att incheckning och säkerhetskontroll kan ta tid, särskilt under högsäsong som jul, nyår, vecka 7, 8, 9 och påsk.

Mat på flyget ingår inte i resan, men det finns möjlighet att köpa lättare mat, snacks och drycker ombord.

Bagagereglerna varierar mellan olika flygbolag och framgår av ditt resebevis. En generell regel är ett incheckat bagage på 10 kg samt 5 kg handbagage, och skidtransport om det är beställt. OBS! Det är vikterna som anges på ditt resebevis som gäller.

Som utgångspunkt finns det inga barnstolar på flygen eller i transferbussarna. Barn under 2 år ska sitta i knät hos en vuxen. Barn över 2 år får sin egen plats både på flyget och i bussen.

Hos de flesta flygbolag får du ta med en lavinryggsäck per person. Reglerna kan dock variera beroende på vilket flygbolag du reser med.

Kontrollera i ditt resebevis vilket flygbolag du reser med och läs reglerna för lavinryggsäckar här.

Parkeringsmöjligheterna varierar beroende på flygplats. Kontrollera din flygplats hemsida för specifik information om parkering.

Ja, alltid! När du bokar din skidresa hos oss ingår transfer till och från din destination i priset. Vi ser till att du kommer fram och får vägledning om hur du hittar till ditt hotell eller din lägenhet. Självklart ordnar vi också så att du kommer tillbaka till flygplatsen eller tåget.

När du anländer finns alltid guider på plats som tar emot dig och ser till att du hamnar i rätt buss – tryggt och enkelt.

Hos de flesta flygbolag får du ta med barnvagn på flyget. Reglerna kan dock variera beroende på vilket flygbolag du reser med.

Kontrollera i ditt resebevis vilket flygbolag du reser med och läs reglerna för barnvagn som bagage här.

Vald By Sne

Hotell, boende och måltider

På våra Heart Hotels strävar vi efter att alla ska få en bra matupplevelse – även om du har allergier. Vi kan ta hänsyn till följande allergier: gluten, nötter, mjölk eller laktos.

Är du mjölkallergiker, laktosintolerant, vegan, vegetarian eller pescetarian erbjuder vi en god vegetarisk meny som även är vegansk.

För att vi ska kunna tillgodose en vegetarisk/vegansk meny eller allergier behöver du meddela detta när du bokar din resa. Observera att när du beställer vegetarisk/vegansk meny gäller det för alla middagar på hotellet.

Har du andra allergier eller matpreferenser än de ovan nämnda är du välkommen att kontakta oss på info@nortlander.se, så undersöker vi möjligheterna att ordna detta.

Standardtiderna för in- och utcheckning på våra hotell är följande: Incheckning sker från kl. 17.00 på ankomstdagen, medan utcheckning ska göras senast kl. 10.00 på hemresedagen.

Dessa tider kan dock variera beroende på vilket hotell du bor på. För att få exakta tider för just ditt hotell rekommenderar vi att du kollar hotellbeskrivningen på vår hemsida, där alla relevanta detaljer finns angivna.

Ja, internetuppkopplingen på våra hotell i Alperna är generellt bra, särskilt i gemensamma utrymmen. Men på grund av läget i bergen kan uppkopplingen vara mindre stabil och kanske inte alltid av högsta kvalitet. Därför rekommenderar vi att du begränsar användningen av tjänster som kräver hög bandbredd, som till exempel streaming.

Ja, vi ser alltid till att du har en plats att förvara ditt bagage. På de flesta av våra egna hotell finns särskilda rum eller utrymmen där du kan förvara ditt bagage säkert. Dessa faciliteter gör det också möjligt för dig att byta om efter en dag i backen om det behövs.

Om det specifika hotellet inte erbjuder denna service kommer våra guider eller hotellets personal att kunna hänvisa dig till alternativa förvaringsmöjligheter i närheten.

Om du anländer sent till hotellet beror tillgången på mat på vilket hotell du har bokat.

På våra egna Heart Hotels blir du erbjuden en smörgås eller soppa vid sen ankomst. För detaljerad information om möjligheten till mat vid sen ankomst på just ditt hotell rekommenderar vi att du läser hotellbeskrivningen på vår hemsida.

Nej, du behöver inte ta med sängkläder eller handdukar när du bor på ett av våra hotell.

Alla våra egna Heart Hotels, liksom de flesta andra hotell, erbjuder täcken, kuddar, sängkläder och handdukar. Detsamma gäller för de flesta lägenheter.

Om du bor i en lägenhet kan du kontrollera beskrivningen på vår hemsida för att se om sängkläder och handdukar ingår, eller om du behöver ta med det själv. I vissa fall kan sängkläder och handdukar beställas mot en extra avgift. Den informationen hittar du också i lägenhetsbeskrivningen.

I de allra flesta av våra lägenheter ingår slutstädning i priset. Om det inte gör det visas det som ett tillval, så att du helt kan slippa städning på din skidresa.

16

Liftkort

Du får ditt liftkort i ett välkomstkuvert som delas ut av våra guider. Om du anländer med transferbuss får du kuvertet under resan till hotellet. Om du reser på egen hand till skidorten kommer en av våra guider att ge dig välkomstkuvertet vid ankomst.

Ja, alla våra priser inkluderar liftkort. För en kortresa ingår ett 3-dagars liftkort och för en hel veckas skidresa ingår ett 6-dagars liftkort.

Ja, det er muligt at tilkøbe flere dage til dit liftkort. Dette kan gøres ved booking af skiferien, enten telefonisk eller online. Du kan også tilføje ekstra dage senere via 'MIN BOOKING' eller ved at kontakte os.

Bemærk, at tilkøb skal ske senest 10 dage før afrejse.

Skidliftarna öppnar vanligtvis mellan kl. 08.30 och 09.00 för de nedre liftarna och stänger mellan 15.30 och 17.00, beroende på din exakta plats i skidområdet.

Öppettiderna kan variera beroende på säsong. Kom ihåg att hålla koll på tiderna, särskilt om du korsar landsgränser. Våra guider har alltid koll på de exakta öppettiderna.

I de flesta skidområden erbjuds gratis skidbussar. Det kan dock finnas enstaka destinationer där en mindre avgift tas ut. Har du frågor om skidbussarna på din destination finns våra guider alltid redo att hjälpa dig.

Skiset Head Louisgarnier H25 1

Skidor och skidutrustning

Kom ihåg hjälmen! I Italien är det lag på att ha hjälm - oavsett ålder. Vi rekommenderar att du antingen köper en skid­hjälm i vår skidshop eller hyr en när du bokar din skidresa. Vi rekommenderar dig varmt att använda hjälm oavsett vart du åker.

Vi samarbetar med skidskolor på alla våra skidorter i Alperna. Eftersom platserna är begränsade rekommenderar vi att boka hemifrån för att vara säker på en plats. Skidskola kan köpas till efter att du bokat skidresan på MIN BOKNING.

Detaljerad information om priser och typer av skidskolor hittar du på vår hemsida under respektive skidort.

Priset för skidtransport med flyg är 899 kr och med tåg 879 kr. Om du har egna skidor behöver du boka skidtransport i förväg.

En skidtransport inkluderar en skidväska med ett par skidor eller en snowboard, stavar samt en pjäxväska med ett par pjäxor och en hjälm. Kom ihåg att det finns begränsat med plats för skidor på flyget, så boka i god tid. Pjäxor kan tas med som handbagage om de följer reglerna för mått och vikt.

Vi rekommenderar att du bokar skidutrustning hemifrån av flera skäl:

  • Du är säker på att få rätt utrustning för din erfarenhetsnivå.
  • Du får en bättre överblick över dina totala resekostnader.
  • Har du egna pjäxor kan du hyra skidor separat – och tvärtom.
  • Du sparar pengar.
  • Du kommer snabbare ut i backen när allt är klart från start.

Priset för skiduthyrning varierar beroende på hyrperiod, utrustningens kvalitet och skidort. Skiduthyrning kan bokas hemifrån via MIN BOKNING och priserna hittar du under respektive skidorts sida.

Skinetworks Guider 2024 32

Guideservice

Nortlanders guideservice består av danska och svenska guider som finns på alla våra skidorter. De är dedikerade till att hjälpa våra gäster med allt från råd och tips inför skidresan till kunskap om skidområdet, byn, hotellen, restaurangerna och de bästa afterskiställena. Våra guider har också koll på praktiska detaljer som var läkaren finns och bra shoppingställen.

Du kan kontakta våra guider via vår app eller på servicetelefonen – numret hittar du i vårt välkomstmaterial.

Läs mer om vår guideservice här.

På ungefär hälften av våra skidorter möter du svenska guider, medan danska guider alltid finns på plats på alla skidorter. Våra skandinaviska guider finns där för att hjälpa dig – oavsett om du behöver praktisk hjälp eller vill ha tips om de bästa pisterna.

La Plagne 2024 49

På skidorten

Det går inte att förutsäga exakt när det är mest eller minst snö, eftersom det varierar från år till år och beror på säsongen. För att få en aktuell bild av snöförhållandena kan du följa våra live-snörapporter från Alperna här.

Priserna på mat i skidområdena varierar mycket och beror på dina preferenser. Italien är ofta ett billigare alternativ jämfört med Frankrike, medan priserna i Österrike vanligtvis ligger mitt emellan. Du hittar ett brett utbud av restauranger – från självbetjäningsställen och vanliga restauranger till dyra och exklusiva Michelin-restauranger.

Utan en reseförsäkring kan en skidresa snabbt bli en dyr historia, särskilt om du råkar ut för en olycka eller blir sjuk. Vi rekommenderar därför alla våra gäster att teckna både en reseförsäkring och en avbeställningsförsäkring. Dessa försäkringar ger dig trygghet både om du blir sjuk före avresan och om olyckan är framme under skidresan.

Låt oss hjälpa tillBehöver du hjälp?Skriv till oss eller bli uppringd
Bli uppringd

Vi ser fram emot att hjälpa dig!

...
Skriv till oss
...