Praktisk info

Att tänka på Innan du bokar en skidresa med Nortlander....

Bokningsbekräftelse

I samband med din beställning så erhåller du en bokningsbekräftelse via mail. På bekräftelsen finns den gällande tidtabellen för just din resa. Observera att samtliga avresetider är preliminära fram till 20 dagar före avresa, och är därmed inte bekräftade vid tidig bokning. Därför skall du alltid följa de avgångstider som slutligen står angivna på ditt resebevis/biljett. 

Tider för hemresa bekräftas dock slutligen av reseledarna på ditt resmål.

Slutbetalning av resan skall göras senast 60 dagar före avresa om inte annat angivits. Läs igenom bokningsbekräftelsen grundligt - den innehåller det som avtalats vid resebeställningen. Om det avtalade ej överensstämmer med bokningsbekräftelsen - ring genast!

Har du ej tillgång till mail kan du mot en avgift på 75kr få dina resehandlingar skickade med vanligt brev.

Boka resa om du är under 18 år

För dig som är under 18 år krävs förälders/målsmans skriftliga godkännande vid beställning av resa. Blankett kan laddas ned från vår hemsida. Målsmansintyget mailas eller skickas ifyllt till oss i samband med att du erlägger anmälningsavgift på resan.

Här kan du ladda ned och skriva ut blanketten som du använder för att styrka målsmans intyg. Blanketten skickas i samband med att du beställer din resa till Nortlander Ski-Tours, Box 4016, 203 11 Malmö eller mailas in till info@nortlander.se.

Intyg - klicka här Målsmansintyg (PDF).

För att läsa och skriva ut dokumentet så behöver du programmet Acrobat Reader.

Som förälder är det viktigt att ta del av våra resevillkor. 

Se resevillkor

Betalning

Du kan betala anmälningsavgiften och slutligen hela resan med betalkort eller kreditkort här på vår hemsida. Klicka på länken nedan för att komma till betalningssidan. När du beställt din resa ska en anmälningsavgift betalas inom 3 dagar. 

Hela resan skall vara betald och oss tillhanda senast 60 dagar innan avresa. Beställer du din resa med mindre än 60 dagar innan avresa ska betalning ske omgående med kort via vår hemsida.

Betala med kort här

Bokningsansvarig

Den person som bokat resan står som huvudbokare och är den enda person som kan göra ändringar gällande den bokade resan. Huvudbokaren har även ansvar för att all information angående resan når ut till samtliga deltagare i resesällskapet.

Din adress

När du bokar din resa är det viktigt att vi har rätt post, e-post adress och telefonnummer. Kontrollera att dina uppgifter stämmer på din bekräftelse. Om du flyttar eller några uppgifter ändras så kontakta oss snarast. Detta för att vi skall kunna skicka biljetter och annan viktig information till dig via vanlig post eller e-post.

Resebevis/biljett

Resebeviset fungerar som biljett och skickas via e-post till er vid full betalning före avresa. Reser du med buss eller kör själv skickas resebevis/biljett ut till dig 14 dagar innan avresa. Här finns samma information som i bokningsbekräftelsen men även buss- och platsnummer för bussgäster.  

Till våra kör-själv gäster skickar vi med kontaktinformation till våra guider.

Om du flyger får du resebevis/biljett 14 dagar innan avresan, där står det angivet vilket flightnummer du har samt beräknad flygtid. Vid incheckning på flygplatsen visas resebeviset upp tillsammans med pass och man får sitt boardingpass.

Om du inte har erhållit resebevis/biljett fyra dagar innan avresa vänligen kontakta oss. Om du vill att vi skickar hem informationen via vanlig post tar vi ut en avgift på 75 kr per bokning. 

Önskemål

För att din resa ska bli så bra som möjligt och för att du skall bli nöjd tar vi gärna emot önskemål. En del resenärer har önskemål om att till exempel få bo på en viss våning eller i ett visst rum.

Det går även bra att göra önskemål gällande transporten. På bussen kan du t.ex. önska sittplats långt fram eller vid bord (finns ej på alla bussar). På våra flygresor Bokning är det på de flesta flighter möjligt att reservera plats mot betalning till flygbolaget upp till 5 dagar före avgång. Se information vad som gäller för din flygresa på bokningsbekräftelsen/resebeviset.

Vi försöker i allra största mån tillgodose önskemål men kan alltså inte garantera att de uppfylls. Eventuella önskemål skall stå angivna på bokningsbekräftelsen.

För att önska sittplats eller boende tillsammans eller i närheten av ett annat sällskap krävs det att man uppger bokningsnummer.

Avbokning

Avbokning ska göras omedelbart då ett hinder för resan uppkommer, kontakta Nortlander Ski-Tours på telefon 040-664 70 80. Då kontoret är stängt kan avbokning göras på mail info@nortlander.se 

Observera att avbokning måste komma Nortlander Ski-Tours tillhanda före avresan för att eventuellt avbeställningsskyddet ska gälla. 

Avbokningen skall göras av huvudbokaren och eventuell återbetalning av avbokad resa sker till huvudbokaren sinom 7 dagar efter att erforderliga handlingar är Nortlander Ski-Tours tillhanda. Om du inte kommer i tid till en avgång eller missar att avboka innan avresan, avbokas resan och ingen återbetalning av resans pris sker (gäller även om man har ett avbeställningsskydd).

Avbokning av en deltagare i ett sällskap kan medföra ändringar i inkvarteringen. Har man en lägenhet så kan man i mån av plats antingen byta till en mindre lägenhet eller så får man betala ett tombäddstillägg. Priset på tombäddstilläggen varierar mellan de olika boendealternativen. Hör med din säljare för mer information.

I resevillkoren förtydligas villkoren för avbokning.

Resevillkor

Det är mycket viktigt att ta del av våra resevillkor innan du reser. 

Se resevillkor

Reklamation

Om det är något du inte är nöjd med under vistelsen är det viktigt att du meddelar våra guider på destinationen så fort som möjligt, så att vi kan hjälpa dig direkt på plats. Går problemet inte att lösa på destinationen kan ni skriva till oss på följande adress:

Nortlander Ski-Tours, Box 4016, 203 11 Malmö eller maila på info@nortlander.se.

Inför din resa Att tänka på efter att du bokat

Guideservice på resmålet

På alla våra resmål finns det reseledare från Nortlander Ski-Tours som har till uppgift att göra er semester så bra som möjligt. Om det är något ni inte är nöjda med under vistelsen är det viktigt att ni meddelar våra reseledare så fort som möjligt så att vi kan hjälpa er direkt på plats. 

Vi vill göra er uppmärksamma på att vi är en skandinavisk resebyrå och har därför både svenska och danska reseledare. Vi strävar efter att kunna ge våra gäster information på svenska men den kan även förmedlas på danska.

Snödjup och webcams

Här på vår hemsida kan du ta del av den senaste väderprognosen, snödjup eller se livebilder från ditt resmål.

Trånga bygator

Det händer att bussarna inte kan köra ända fram till hotellen på grund av att gatorna är för trånga eller av andra orsaker. Vi kan inte alltid vara behjälpliga med bagagetransport ända fram till hotellet, men om så önskas kan vi hjälpa till med att arrangera taxi till självkostnadspris.

Försäkringar

Vi rekommenderar våra gäster att ha en reseförsäkring. Se därför över ditt försäkringsskydd före resan. Om du inte har någon reseförsäkring så kan du teckna en genom oss. Vi samarbetar med Europeiska Reseförsäkringar. Vi vill understryka vikten av att ha en ordentlig reseförsäkring när man reser. 

Om olyckan är framme, om det så bara gäller ett försenat bagage har du ett bra skydd och kan i stort sett fortsätta semestern som planerat. Ta även med det Europeiska sjukförsäkringskortet (EU-kortet). Du kan beställa det på www.forsakringskassan.se.

Pass/Visum

Även om vi trafikerar EU-länder där Schengenavtalet gäller så måste man fortfarande kunna legitimera sig. För svenska medborgare kan pass användas som giltig legitimation. 

Nortlander ansvarar ej för följderna av att du ej har giltig legitimation vid avresa. För er som ej är EU-medborgare, kontakta respektive lands ambassad för information om visum och giltighetstid.

Jourtelefon

I nödfall och i mycket brådskande ärenden innan avresa (som avbokning vid akut sjukdom) och utanför kontorstid, går det att kontakta guiderna på deras jourtelefon. Numret står på ditt resebevis. 

Prisgaranti

Skulle du mot förmodan hitta en identisk resa (samma transportform, avgång, boende, serviceutbud och reslängd) hos en annan svensk researrangör till ett lägre ordinarie pris än det vi har angivet i vår prislista, så sänker vi vårt pris till detsamma. Har du redan bokat och betalt din resa hos oss betalar vi ut skillnaden. 

Du måste dock dokumentera det skriftligen till oss senast 14 dagar efter att du har beställt din resa och aldrig senare än den 15 december 2017. Prisgarantin gäller till och med den 1 december 2017 och omfattar uteslutande våra ordinarie priser på vår hemsida och gäller ej särskilt rabatterade produkter, gruppriser och restplatser.

Logga in här för att komma till din bokning. 

Bagageförvaring på destinationen

Om du har en tidig ankomst tillhandahåller våra guider information om destinationen och anvisar plats för bagageförvaring tills dess att lägenheter/hotellrum blir tillgängliga.  

I anslutning till bagageförvaringen finns det även möjlighet att byta om till skidkläder för skidåkning på ankomstdagen. Oftast sker det under relativt enkla former. Observera att förvaringsplatsen för bagaget är obevakad och att förvaring därför alltid sker på eget ansvar.

Vid hemresa finns det även tillgång till plats för förvaring av bagage och ombyte som vid ankomst och anvisas av guiderna. Vi gör er uppmärksamma på att ombyte av kläder och förvaring av bagage ofta sker under relativt enkla former och alltid på eget ansvar. Möjlighet till dusch anvisas av våra guider, ofta mot ett tillägg (ca 3-10 Euro).

Transportinformation

Information om de svenska flygplatserna finner du på www.swedavia.se. Klicka på väl flygplats och välj den flygplats som du önskar information om. Information om Kastrup finns på www.cph.dk.

Arlanda

► Flygplats: 010-109 10 00 www.swedavia.se

► Flygbuss: 0771-51 52 52 www.flygbussarna.se

► Arlanda Express: 020-22 22 24 www.arlandaexpress.com

► Långtidsparkering på Arlanda: 010-109 68 05

 

Kastrup

► Flygplats: +45 32 31 32 31 www.cph.dk

► Parkering Hyllie: www.pmalmo.se/hyllie 

► Långtidsparkering på Kastrup: +45-32 52 83 00 www.cph.dk gå vidare till parkering

 

Landvetter

► Flygplats: 010-10 93 100 www.swedavia.se

► Flygbuss:: 0771-51 52 52 www.flygbussarna.se

► Parkeringsservice: 010-109 68 07

 

Färjor

► Scandlines: 042-18 60 00 www.scandlines.se

 

Tåg

► Sj: 0771-75 75 75 www.sj.se

► DSB: +45-70 13 14 15 www.dsb.dk

► Skånetrafiken: 0771-77 77 77 www.skanetrafiken.se

Tilläggskostnader

Flygtillägg

Våra flygpriser avser utresa från Kastrup-Köpenhamn, Arlanda-Stockholm och från Landvetter-Göteborg.

Skidfrakt - flyg

På flygningar finns det endast ett begränsat antal skidfrakter på flygen. Man måste därför boka plats så snart som möjligt, gärna i samband med att ni bekräftar er bokning och betalar anmälningsavgiften. Det går även att boka fram till slutbetalning i mån av platstillgång. 

Skidfrakt kostar 599kr för ett par skidor eller en snowboard. Det är ej tillåtet att packa kläder och dylikt i skid- eller snowboardfodralet utan endast ett par skidor eller en snowboard. 

Det är endast tillåtet att ha ett par skidor eller en snowboard i ett fodral. Skidor/snowboard skall ligga i ett fodral för att skydda övriga gästers bagage. Det är endast möjligt att boka en skidfrakt per resenär. Ej bokad och betald skid- eller snowboardpackning kan komma att avvisas.

Skidfrakt - buss

På bussresor till Alperna får man ta med sig ett par skidor eller en snowboard. Skidfrakten kostar 99 kr för ett par skidor eller en snowboard.

Det är ej tillåtet att packa kläder, pjäxor/boots eller dylikt i skid- eller snowboardfodralet utan endast ett par skidor eller en snowboard. Skidor/snowboard skall ligga i ett fodral för att skydda övriga gästers bagage.

 

Tombäddstillägg

Priserna är beräknade på att man är totalt antal personer i lägenheten/hotellrummet. Är man färre personer får man betala tombäddstillägg. Är man till exempel tre personer som bor i en fyrbäddslägenhet får man betala ett tombäddstillägg för den fjärde tomma bädden. 

Detta tillägg varierar beroende på destination, lägenhet och vecka. I våra priser kan du se vad exempelvis en lägenhet för fyra personer kostar om man endast är tre personer osv. I rummet/våningen får endast inkvarteras resenär som beställt hotellet. 

Resenären som beställt så att tom säng finns i rummet/våningen äger ej rätt att inkvartera annan person. För ytterligare information kontakta din säljare.

Avbeställningsskydd

Avbeställningsskyddet kostar 6% av resans pris.

Avbeställningsskyddet måste tecknas samtidigt som resan beställs och betalas i samband med anmälningsavgiften. Observera att avbeställningsskydd är en försäkring och därför inte kan läggas till eller plockas bort efter erlagd anmälningsavgift. 

Avbeställningsskydd gäller om du måste avbeställa resan p.g.a. egen sjukdom/skada eller om någon nära anhörig har råkat ut för sjukdom/dödsfall. Läkarintyg krävs för att erhålla ersättning.

Vid avbokning med avbeställningsskydd och giltigt läkarintyg återbetalas hela resans pris undantaget kostnaden för avbeställningsskyddet samt en expeditionsavgift på 200 kronor. Resan måste dock avbokas före avgång.

Vid avbokning utan avbeställningsskydd baseras avbokningen på hur mycket resan kostar och hur nära avresa det är. Skulle avbokningen leda till en tombädd tillkommer en kostnad om inte annat boende med rätt antal bäddar går att finna. För närmare uppgifter se resevillkoren.

Allmän kontaktinfo

Nortlander Ski-Tours

 

På denna sida hittar du information om du behöver komma i kontakt med oss.  

Du är alltid välkommen att ringa eller skriva, om du har frågor om din nästa skidresa. 

Vill du kontrollera din bokning gör du det här

Organisationsnummer: 556595-4368

Boxadress: 

Nortlander Ski-Tours AB

Box 4016

203 11 Malmö

Besöksadress: 

Nortlander Ski-Tours, 

Nørre Voldgade 90

1358 Köpenhamn K

Telefon:

040-664 70 80 eller 08-664 70 80

Öppettider

Måndag - fredag : 09:00 - 16:00

Lördag - Söndag: Stängt

Email

info@nortlander.se