Välkommen hem från Alperna!

Välkommen hem från din skidsemester med Nortlander! 

Vi hoppas att du har haft en fantastisk skidresa till Alperna och att vi snart ses i pisterna igen.

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna tidigare gäster haft när de kommit hem från skidresan. Hittar du inte vad du letar efter är du varmt välkommen att ringa till oss på 040 - 664 70 80.

Vanliga frågor

Reklamation

Har din skidsemester inte levt upp till dina förväntningar?

Vi är ledsna om det är något på din skidsemester som inte levde upp till dina förväntningar.

Om du skulle hamna i den situationen, är det viktigt att du kontaktar vår personal på skidorten direkt så att de kan hjälpa dig. Det finns ingen anledning till att få skidsemestern förstörd över fel / eller att du saknar något som eventuellt kan bli löst redan på skidorten.

Väntar du med att skicka en reklamation tills du kommer hem från skidsemestern har vi ingen möjlighet att göra situationen bättre.

Du är alltid välkommen att kontakta oss efter din skidresa om du inte tycker att din skidsemester har levt upp till dina förväntningar.

Fyll i formuläret nedanför, så hör vi av oss så fort som möjligt. 

Sjukdom, skada & stöld

Har du blivit sjuk, skadat dig eller har du varit med om stöld på skidsemestern?

Gäller din reklamation sjukdom, skada eller stöld ska du kontakta ditt egna försäkringsbolag.

Har du köpt en reseförsäkring med din skidresa kan du här läsa vad reseförsäkringen täcker.

EU-förordning

Är du täckt av EU-förordningen 261/2004 när du reser med Nortlander?

Du är hos Nortlander täckt enligt lagen "pakkerejser" då du i och med ditt köp hos oss omfattas av detta.

Förordningen 261/2004 gäller endast mellan flygbolag och passagerare, så eventuella krav om kompensation efter förordningen ska tas direkt med det transporterande flygbolag - vi kan tyvärr inte vara till hjälp i detta avseende. Vi måste därför hänvisa dig till flygbolaget i enlighet med förordning 261/2004. 

Gällande flygförsening och extra utgifter i förbindelse med en försening som ditt försäkringsbolag inte täcker kan du fylla i nedanstående formulär.

Se alltid till att vidhäfta bilagor, kvitteringar, PIR rapporter, bilder och med mera om möjligt. 

Flygresan

Har ditt bagage skadats eller försenats, eller har ditt flyg varit försenat?

Skadat eller försenat bagage

Om du har otur att ditt bagage blivit skadat eller att det inte kommer vid ankomst till flygplatsen, skidorten eller vid hemkomst ska du anmäla detta till flygsällskapet direkt.

Därefter bedes du utfylla en PIR (Property Irregularity Report), som används i förbindelse med en eventuell internationell eftersökning av bagaget, eller som dokumentation av skadans omfång i förbindelse med en försäkringsärende. Var uppmärksam på att det är ditt ansvar att denna rapport blir gjord.

Har du inte köpt en reseförsäkring hänvisar vi dig till din hemförsäkring. Det är också möjligt att kräva ersättning direkt till flygbolagets kundservice.

Flygförsening

Förseningar kan ske och bero på tekniska problem, väderförhållanden eller överbelastning av flygtrafiken. Eventuella anslutningsflyg sker på eget ansvar. 

I tillfälle av förseningar ska du följa den information som du får av flygbolaget eller flygbolagets representant. Nortlander har inga representanter på de svenska/danska/norska flygplatserna. 

Du som resande står själv för utgifter till taxi om du kommer försent till flyg-, tåg- eller bussförbindelser, med mindre att förseningen beror på ett fel som Nortlander har ansvaret för, i följe resevillkoren.

Glömda saker

Vad gör du om du har glömt något på skidsemestern?

Om du har glömt något eller förlorat något på din skidsemester så kontakta vår personal på skidorten - de kommer att försöka hjälpa dig. Har du kommit hem kan du skicka ett mail till info@nortlander.se så kommer vi att försöka hjälpa dig att hitta det som har försvunnit. 

Var uppmärksam på att vi inte har möjlighet att skicka hem glömda saker med våra flyg eller personal. Du står själv för kostnaden om du vill skicka hem det som du har förlorat från Alperna. 

Reklamationsformulär