Skadat eller försenat bagage
Om du har otur att ditt bagage blivit skadat eller att det inte kommer vid ankomst till flygplatsen, skidorten eller vid hemkomst ska du anmäla detta till flygsällskapet direkt.
Därefter bedes du utfylla en PIR (Property Irregularity Report), som används i förbindelse med en eventuell internationell eftersökning av bagaget, eller som dokumentation av skadans omfång i förbindelse med en försäkringsärende. Var uppmärksam på att det är ditt ansvar att denna rapport blir gjord.
Har du inte köpt en reseförsäkring hänvisar vi dig till din hemförsäkring. Det är också möjligt att kräva ersättning direkt till flygbolagets kundservice.
Flygförsening
Förseningar kan ske och bero på tekniska problem, väderförhållanden eller överbelastning av flygtrafiken. Eventuella anslutningsflyg sker på eget ansvar.
I tillfälle av förseningar ska du följa den information som du får av flygbolaget eller flygbolagets representant. Nortlander har inga representanter på de svenska/danska/norska flygplatserna.
Du som resande står själv för utgifter till taxi om du kommer försent till flyg-, tåg- eller bussförbindelser, med mindre att förseningen beror på ett fel som Nortlander har ansvaret för, i följe resevillkoren.