Följande bestämmelser har utarbetats av researrangörer i Danmark och används av föreningens medlemmar. Bestämmelserna har utformats i enlighet med "Lagen om paketresor och sammansatta researrangemang" (“Lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer”), som tillsammans med annan dansk lagstiftning reglerar köpet av resan och eventuella krav som kan riktas mot researrangören.
Bestämmelserna gäller för den kombination av resetjänster som utgör en paketresa enligt direktiv (EU) 2015/2302.
Resan omfattas av alla EU:s rättigheter för paketresor. Det innebär bland annat att Skinetworks 2020 A/S (Nortlander, Danski & Slopetrotter) är ansvarig för korrekt leverans av hela paketresan.
Skinetworks 2020 A/S (Nortlander, Danski & Slopetrotter) har också inrättat lagstadgat skydd för att återbetala dina betalningar och, om paketresan inkluderar transport, säkerställa din hemtransport i händelse av konkurs eller insolvens. Detta skydd tillhandahålls genom Rejsegarantifonden, Haldor Topsøes Allé 1, st., Bygning 91, 2800 Kgs. Lyngby.
För fler upplysningar om centrala rättigheter efter direktiv (EU) 2015/2302, klicka här.
För resan i övrigt gäller nedanstående bestämmelser. Det som är markerat med kursiv stil är avvikelser från de allmänna bestämmelserna för researrangörer i Danmark som gäller för Nortlander/Danski/Slopetrotter.
Punkt 1 - Köp av resan
Köpet av resan och därmed informationen och villkoren för den är bindande för både researrangören och kunden när anmälningsavgiften och/eller hela resans pris har betalats. Genom sin betalning förutsätts kunden ha accepterat den angivna informationen och villkoren för resan, inklusive dessa allmänna bestämmelser för köp och deltagande i paketresor samt researrangörens information om resan.
Innan resan påbörjas ska researrangören informera om möjligheten att teckna en reseförsäkring som täcker kostnaderna för behandling och hemtransport i händelse av olycka eller sjukdom, i den mån sjukförsäkringskortet inte täcker det. Det rekommenderas att resenären tecknar en reseförsäkring och ser till att försäkringen har tillräcklig täckning. Researrangören får vanligtvis provision från försäkringsbolaget för försäljning av reseförsäkringar. Kontakta försäljningspersonalen för ytterligare information om reseförsäkringar.
Barn och ungdomar under 18 år som reser utan vuxna följeslagare måste vid köp av resan uppvisa ett intyg från sina föräldrar eller vårdnadshavare att de har tillstånd att resa. Det gäller inte om resan är köpt av en förälder eller vårdnadshavare.
Föräldraintyget finns att hämta här.
Det namn som står angivet först på resedokumentet eller är angivet som den som betalat resan anses vara den som äger resan. Det är endast denna person som kan ändra eller avbeställa resan. Eventuella frågor, korrespondens eller återbetalning från researrangören angående resan sker till denna person.
Resenären är förpliktigad att kontrollera upplysningarna i resedokumentet och övrig information på samma sätt. Det åligger resenären att uppmärksamma eventuella fel så snabbt som möjligt. Ändringar kan vara förenliga med en avgift eller ny beställning.
Namnet på resedokumentet ska alltid stämma överens med passet och ska alltid innehålla minst förnamn och efternamn.
Då eventuella meddelanden om resan företrädesvis skickas per SMS eller e-post är det ytterst viktigt att dessa upplysningar framgår av beställningen och uppdateras om nödvändigt.
Anslutningsresor ingår endast som en del av resan om de har sålts tillsammans med paketresan eller flygbiljetten.
Om resenären själv beställer transfer i kombination med en paketresa är det viktigt att beräkna tillräckligt med tid mellan de 2 transporterna.
Inom Europa rekommenderas ett minimum på 2,5 timmar. Utanför Europa rekommenderas ett minimum på 4 timmar.
Det rekommenderas att beställa om-/avbokningsbara biljetter om en försening av paketresan skulle uppstå.
Punkt 2 - Resans pris, m.m.
Resans pris omfattar, om inget annat avtalats, transport vid val av flyg, tåg eller buss, liftkort, flygplatsavgifter, passageraravgifter, eventuell moms, boende, eventuella måltider och valda tillval som framgår på offerten, hemsidan och resehandlingarna. Turistskatten omfattas inte av resans pris och betalas direkt på destinationen.
Priserna på marknadsförda resor kan justeras löpande, beroende på utbud och efterfrågan på semesterresor.
Utgifter för pass, visum, vaccinationer, försäkringar och liknande, om inget annat anges, omfattas inte av priset, och ansvaret för dessa åligger resenären själv. För mer information, se Punkt 7.
Särskilda hotellfaciliteter, som tillgång till spa eller gym, inkluderas vanligtvis inte i resans pris, liksom det på vissa hotell förväntas att gästen betalar hyra för en safetybox, Wi-Fi m.m.
På destinationerna kan det förekomma krav på deposition för lägenhet eller hotellrum, slutstädning samt lokala avgifter, entréer och dylikt, som det inte är möjligt att avkräva vid ingåendet av avtalet, då dessa betalningar står i direkt relation till lokala regler till bruk av tjänster utöver det som ingår i avtalet.
Resans längd räknas från och med avresedag till och med hemkomstdag. Det gäller även när en resa startar på kvällen och slutar på morgonen. Den angivna reselängden omfattar därför inte alltid hela dagar.
Punkt 3 - Betalning, prisändringar, m.m.
Om inget annat anges ska deposition och ev. avbeställningsskydd betalas senast 3 dagar efter bokning av resan. Depositionen för resan är 3.000 SEK per person, om inget annat anges.
Slutbetalning ska vara researrangören tillhanda senast 60 dagar för avresa. Bokar resenären resan mindre än 60 dagar före avresa betalas hela resans belopp direkt.
Om betalningsvillkoren inte uppfylls har researrangören rätt att annullera resan utan förvarning.
Researrangören förbehåller sig rätten till att, innan avresedagen, göra nödvändiga prisjusteringar i det avtalade priset, om de är en direkt följd av transportkostnader (t.ex. bränslekostnader), skatter eller avgifter ålagda av tredje part, som inte är direkt anslutna till leveransen av paketresan (t.ex. passageraravgifter, flygskatt eller start- eller landningsavgifter) eller valutakurser, som använts för att beräkna priset för den gällande resan.
Det gäller även om resan är slutbetald.
Om priset höjs med mer än 8 % har kunden rätt att avboka resan och få hela beloppet återbetalat, utan onödiga förseningar och senast 14 dagar efter av avbokning. Det är dock upp till kunden att meddela avbokningen till researrangören omedelbart efter att kunden har blivit underrättad om prishöjningen. I annat fall anses resenären ha accepterat prishöjningen.
Om transportkostnader, skatter eller avgifter, m.m., som åläggs researrangören direkt, jmf. ovan, och som är inräknat i resans pris sänks eller bortfaller innan avresedagen, är det researrangörens plikt att återbetala kunden det sparade beloppet. I dessa fall har researrangören rätt att dra av omkostnaderna vid återbetalning. Researrangören ska efter anmodan från resenären framvisa dokumentation för dessa omkostnader.
Kunden ska underrättas om eventuella prishöjningar, motiveringen för dessa och beräkningen därav snarast möjligt, och senast 20 dagar innan paketresans början, till den e-post eller adress som angivits vid köpet av resan, eller kompletterats med vid ett senare tillfälle.
Prisändringar görs utifrån följande principer/beräkningsexempel:

*Beräkning, exempel: Aktuellt pris på flygbränsle per resenär avdraget från ursprungligt pris på flygbränsle per resenär eller aktuell EU-kvotavgift per resenär avdraget från ursprunglig kvotavgift per resenär.
**Beräkning: Införsel eller sänkning av ny avgift m.m. - t.ex. passageraravgift på 100 kr.
***Beräkning: Aktuell kurs för den del av resan som beräknas i annan valuta än SEK, i förhållande till kursen vid avtalstid/tidpunkt för beräkning för den gällande delen av resan: T.ex. valutakursökning/-sänkning på 20% på 1/5 av resans tjänster. Valutan framgår av biljetten/deltagandebeviset.
Det finns ingen ångerrätt på beställningen när kunden har betalat till Skinetworks 2020 A/S (Nortlander/Danski/Slopetrotter), vare sig det gäller anmälningsavgift och/eller resans fulla pris.
Om resenären av någon anledning ska återbetalas, återbetalas pengarna till det kort resan betalades med.
Punkt 4 - Ändring och avbeställning innan avresa
A. På begäran av researrangören
Researrangören har rätt att göra ändringar i resan, som vanligtvis kan betraktas som obetydliga. Exempelvis byte av flygbolag, mindre ändringar av tidtabell eller mindre ändringar av rundresans förlopp.
Om researrangören innan paketresan början är tvungen att göra större ändringar i ett av de väsentligaste kännetecknen för resetjänsterna kan resenären antingen acceptera ändringen eller häva avtalet utan att belastas med avgifter i samband med detta.
Researrangören ska utan onödig fördröjning tydligt, begripligt och klart informera resenären om vilka föreslagna ändringar som görs och vilken betydelse de har för paketresans pris. Dessutom ska resenären ges en rimlig tidsfrist för att meddela sitt beslut till researrangören. Meddelas inte researrangören inom den angivna fristen innebär det att resenären anses ha accepterat ändringen.
Dessutom kan arrangören eventuellt ge resenären ett erbjudande om en ersättningspaketresa.
Om resenären accepterar de föreslagna ändringarna eller accepterar att delta i en ersättningspaketresa och detta resulterar i att ersättningspaketresan har lägre kvalitet eller värde, har resenären rätt till en proportionerlig prisreduktion.
Om resenären väljer att häva avtalet har resenären rätt till att få tillbaka samtliga belopp som betalats enligt avtalet, utan onödig fördröjning och senast inom 14 dagar efter upphävandet.
Dessutom kan resenären, under omständigheterna, ha rätt till ersättning för eventuella ekonomiska förluster, om det inte beror på resenärens eget agerande eller på oundvikliga eller extraordinära omständigheter utanför researrangörens kontroll, enligt nedan beskrivet.
Researrangören kan säga upp avtalet om en paketresa om antalet personer som har anmält sig till paketresan är lägre än 75% av det antal platser som researrangören har tillgängligt på den aktuella flygserien. Researrangören ska underrätta resenären om uppsägningen inom den tidsfrist som anges i avtalet, dock senast
1) 20 dagar före starten av paketresan om resans varaktighet är längre än 6 dagar.
2) 7 dagar före starten av paketresan om resans varaktighet är mellan 2 och 6 dagar.
3) 48 timmar före starten av paketresan om resans varaktighet är kortare än 2 dagar.
Researrangören kan även säga upp avtalet om en paketresa, om researrangören är förhindrad att fullfölja avtalet på grund av oöverkomliga och extraordinära omständigheter, och researrangören meddelar resenären om uppsägningen av avtalet utan onödig fördröjning och innan paketresans början.
I sådana fall har resenären rätt till att få tillbaka samtliga belopp som betalats enligt avtalet, utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter uppsägningen. Det gäller dock inte för eventuell premie för avbeställningsförsäkring, eftersom denna täckning är en separat överenskommelse som redan träder i kraft vid köpet av paketresan, enligt punkt C nedan.
Resenären har inte rätt till ersättning i dessa fall.
Om kunden vill göra ett krav gällande på grund av ändringen bör kunden meddela researrangören så snart som möjligt efter att kunden fått information om ändringen eller avbokningen. Om kunden inte gör detta kan det påverka behandlingen av kravet.
B. Ändringar och avbokningar på kundens begäran
1) Ändringar
Om kunden önskar att göra ändringar i avreseort, resedatum, resmål, hotell, resenärer osv., efter betalning av anmälningsavgiften och/eller resans pris, och förutsatt att researrangören bekräftar att en sådan ändring är möjlig, gäller följande regler:
Vid ändringar av resor som meddelas researrangören och bekräftas av denne senast 60 dagar före den ursprungligen överenskomna resdagen, har researrangören rätt att ta ut en ändringsavgift. Ändringsavgiften beräknas baserat på det extra arbete och de extrakostnader som ändringen medför, dock minst 3.000 kr per person.
Eventuella prisskillnader i förhållande till priset vid köptillfället debiteras eller återbetalas till kunden.
Ändringsavgiften betalas samtidigt med eller omedelbart efter ändringen, så att minst hela anmälningsavgiften för resan har betalats in.
Ändringar som ovanstående, som meddelas researrangören och bekräftas av denne senare än 60 dagar före den ursprungligen överenskomna resdagen, kan betraktas av researrangören som avbokning (se nedan) och ny bokning.
Vid ändring av en resa där det har beviljats 3:e, 4:e, 5:e eller 6:e personsrabatt/extrasängsrabatt eller debiterats tillägg för enkelrum eller dubbelrum som enkelrum: Se nedanför, 2c.
2) Avbeställning
2a)
Kunden har rätt att avboka resan före avresan. Researrangören kan i sådana fall kräva en rimlig, standardiserad avbokningsavgift som fastställs med hänsyn till avbokningstidpunkten och paketresans karaktär, dock minst den erlagda anmälningsavgiften. Kunden ska informeras om sådana villkor både före och vid ingåendet av reseavtalet.
Kunden ska alltid bekräfta avbokningar via e-post.
- Vid avbokning mer än 60 dagar före avresedagen förloras den erlagda anmälningsavgiften samt eventuell avbeställningsförsäkring.
- Vid avbokning mellan 60 dagar före avresedagen och 14 dagar före den angivna avgångstiden i resehandlingarna har researrangören rätt att ta ut 50 % av resans totala pris.
- Vid avbokning mindre än 14 dagar före avresan har researrangören rätt att ta ut 100 % av resans totala pris som avbokningsavgift.
AVBOKNINGSVILLKOR FÖR RESOR MED REGULJÄRFLYG
- Vid avbokning mer än 60 dagar före avresedagen förloras motsvarande flygbiljettens pris, den erlagda anmälningsavgiften på 3 000 kr per person samt eventuell avbeställningsförsäkring, dock minst 5 000 kr per person. Om resepriset är mindre än 5 000 kr förloras hela resekostnaden vid avbokning.
- Vid avbokning mellan 60 dagar före avresedagen och 14 dagar före den angivna avgångstiden i resehandlingarna har researrangören rätt att ta ut 75 % av resans totala pris, dock minst 5.000 kr. Om resepriset är mindre än 5 000 kr förloras hela resekostnaden vid avbokning.
- Vid avbokning mindre än 14 dagar före avresan har researrangören rätt att ta ut 100 % av resans totala pris som avbokningsavgift.
Resenären kan på begäran få en motivering för storleken på avbokningsavgiften.
Vid avbokning av hela resan är det inte möjligt att få återbetalning av delkomponenter av resan (liftkort, skidskola, transport) eftersom de ingår och utgör en del av paketresan.
Vid sen ankomst eller om kunden inte dyker upp utan att avboka har kunden inte rätt till återbetalning av någon del av sin betalning. Se även punkt 7 om resenären skyldigheter och ansvar.
2b)
Resenären kan också avboka en resa före resans början om det inom 14 dagar före resans start inträffar oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet eller i dess omedelbara närhet som i väsentlig grad påverkar leveransen av paketresan eller transporten av passagerare till destinationen.
Om utrikesdepartementet eller annan behörig myndighet avråder från resor till det aktuella området under den aktuella semesterperioden anses normalt villkoren för avbokning vara uppfyllda. Dessutom kommer villkoren för kundens avbokningsrätt normalt att anses vara uppfyllda om den aktuella händelsen på tillräckligt objektivt sätt är tillfredsställande dokumenterad.
Avbokningsrätten kan inte åberopas om kunden vid avtalets ingående var medveten om den aktuella händelsen eller om händelsen var allmänt känd.
Vid avbokning har resenären rätt till återbetalning av samtliga belopp som har betalats enligt avtalet. Det gäller dock inte för eventuell premie för avbeställningsförsäkring, eftersom denna täckning är en separat överenskommelse som redan träder i kraft vid köpet av paketresan, enligt punkt C nedan.
Återbetalning ska ske utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter att resenären har avbokat resan.
2c)
Om en helt betald resa, där det har beviljats 3:e, 4:e, 5:e eller 6:e personsrabatt/extrasängsrabatt, ändras eller avbokas av resenären, återbetalas det inbetalade beloppet minus rabatten för respektive 3:e, 4:e, 5:e och 6:e person, samt andra avdrag och avgifter. Om resan inte är helt betald kommer priset för de övriga resenärerna att ökas med rabatten. Samma gäller om en avbokning eller ändring medför att kunden i efterhand behöver ha enkelrum eller dubbelrum som enkelrum.
Det kan finnas särskilda regler för ändring och avbokning av gruppresor.
Vid avbeställning eller ändring som medför ändring i antal personer i rummet/lägenheten kan det förekomma ett tombäddstillägg.
3) Överlåtelse av resan
Resenären kan överlåta paketresan till någon annan som uppfyller alla villkor i avtalet, förutsatt att resenären har underrättat arrangören om överlåtelsen i god tid och senast 7 dagar före resans början. Det gäller dock inte om överlåtelsen inte accepteras av de samarbetande reguljära flygbolagen, hotellen eller kryssningsföretagen.
Både överlåtaren av paketresan och den som fått överlåtelsen är ansvariga för betalningen av eventuellt utstående belopp samt för eventuella rimliga och dokumenterade kostnader som uppstår på grund av överlåtelsen.
Försäkringar kan inte överlåtas till andra.
C. Avbeställningsförsäkring och reseförsäkring
Arrangören ska vid avtalets ingående informera kunden om möjligheterna och villkoren för att köpa en avbeställningsförsäkring. Avbeställningsförsäkringen kan endast tecknas i samband med bokningen av resan och kan inte sägas upp i efterhand.
Om kunden har köpt avbeställningsförsäkring kan kunden avboka resan fram till avresan och få det inbetalda beloppet återbetalat utan andra avdrag än själva försäkringspremien, förutsatt att villkoren för detta är uppfyllda.
Researrangören förmedlar försäkringar för försäkringsbolaget Gouda. För alla resenärer till Italien är det obligatoriskt för alla skidåkare att ha en ansvarsförsäkring. Denna kan du antingen ha i din hemförsäkring eller genom din reseförsäkring. Det är resenärens eget ansvar att se till att försäkringen är tecknad innan avresa till Italien. Hemmaboende barn omfattas av föräldrarnas försäkring.
Punkt 5 - Researrangörens plikter och ansvar efter avresa
Researrangören är skyldig att genomföra resan i enlighet med marknadsföringsmaterialet, webbplatsen och resehandlingarna. Arrangörens skyldighet omfattar alla tjänster som ingår i avtalet, även de som tillhandahålls av andra än resebyrån. Uppgifterna i resebyråns marknadsföringsmaterial och på webbplatsen är bindande för resebyrån. Researrangören kan dock ändra informationen i marknadsföringsmaterialet och på webbplatsen innan reseavtalet ingås, förutsatt att kunden tydligt informeras om ändringarna före reseavtalets ingående.
Om det finns särskilda avtal mellan resebyrån och resenären som avviker från villkoren i marknadsföringsmaterialet och på webbplatsen, är dessa endast giltiga i den utsträckning de anges i resehandlingarna eller på annat tydligt sätt kan styrkas.
5.1. Brister i paketresan
Det föreligger en brist vid resan om resenären inte erhåller de tjänster som anges i marknadsföringsmaterialet, på webbplatsen eller i särskilda avtal med researrangören på resehandlingarna, eller om tjänsterna är av sämre kvalitet än vad som avtalats eller garanterats.
Avvikelser som vanligtvis kan betraktas som bagatellartade anses inte vara brister. Det bör noteras att researrangören har rätt att fritt från ansvar ställa in programplanerade arrangemang om tillräckligt deltagande inte uppnås.
Det anses inte heller som en brist vid resan att väder- och temperaturförhållanden på destinationsorten skiljer sig från det vanliga, liksom förhållanden som huvudsakligen beror på resenärens egen försummelse eller störningar från omgivningen eller andra personer, inte heller anses vara en brist vid resan.
Researrangören ger ingen kompensation för olägenheter till följd av brister i hotelltjänster, inklusive tillfälliga avbrott i exempelvis varmvatten, värme och luftkonditionering. Det ges heller ingen ersättning om simbassänger och liknande faciliteter tillfälligt är ur drift på grund av nödvändiga reparationer eller underhållsarbete. Slutligen frånsäger sig researrangören allt ansvar för information som finns i hotellens egna broschyrer och webbplatser.