Personuppgiftspolicy

Nortlander, Skinetworks & Travelheart Family

Nortlander Forside 6

Personuppgiftspolicy

I det följande kan du läsa mer om hur Travelheart Family-koncernen (nedan ”Travelheart Family”) behandlar dina personuppgifter.

Travelheart Family-koncernen består av följande varumärken:

  • Primo Tours (Primo Tours A/S)
  • Bravo Tours (Bravo Tours 1998 A/S)
  • SunCharter (SunCharter A/S)
  • Amisol Travel (Amisol Travel A/S)
  • Århus Charter (Århus Charter A/S)
  • DANexplore (DANexplore ApS)
  • USA Tours (USA Tours A/S)
  • Top Tours (Top Tours ApS)
  • Unique Travel (Unique Travel ApS)
  • Tourpaq (Tourpaq A/S)
  • Nortlander (Nortlander A/S)
  • Slopetrotter (Skinetworks 2020 A/S)
  • SnowTours (SnowTours.dk ApS)
  • Danski (Skinetworks 2020 A/S)
  • Airseven (Airseven A/S)
  • Heart Hotels (Travelheart Hotels A/S)

Vi uppmanar dig att läsa vår personuppgiftspolicy innan personuppgifter lämnas.

1. Personuppgiftsansvarig och kontaktuppgifter

Den personuppgiftsansvarige för behandlingen av personuppgifter är:

Skinetworks 2020 A/S

CVR-nr.: 41917725

Vesterbrogade 149, 4.

1620 København V

 

E-mail: info@nortlander.se

Telefon: 040-664 70 80

2. Behandling av personuppgifter

2.1 Om du besöker vår webbplats eller använder våra appar

I detta avsnitt kan du läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter om besökare på vår webbplats och användare av vår app.

Vi använder cookies bland annat för att optimera användarupplevelsen samt förhindra missbruk och driftstopp. Användningen av cookies och behandlingen av personuppgifter i detta sammanhang beskrivs närmare i den cookie-banner som visas när du besöker vår webbplats eller app första gången.

Beroende på dina cookie-inställningar använder vi dessutom pixels, däribland Meta Pixel, för att förbättra och optimera användarupplevelsen samt för att säkerställa att relevant information visas genom annonser på Metas sociala medier. När det gäller vår användning av Meta Pixel är vi gemensamt personuppgiftsansvariga med Meta Platforms Ireland Limited (”Meta”). Vi har ingått ett avtal med Meta om fördelningen av de dataskyddsrättsliga uppgifterna i detta sammanhang. Enligt detta avtal ansvarar Travelheart Family och Meta var för sig för de delar av behandlingen som respektive part utför. Meta ansvarar dock för hanteringen av de registrerades rättigheter, såsom beskrivs i avsnittet Dina rättigheter nedan, medan Travelheart Family ansvarar för att tillhandahålla den information som framgår av denna personuppgiftpolicy. Du kan läsa Metas personuppgiftspolicy här.

Om samtycke har lämnats till användning av spårningstekniker från Meta, TikTok, Snapchat, Pinterest och Google via cookie-bannern på webbplatsen, kan vi dessutom använda deras Conversion API-lösningar och Lookalike Audiences-lösningar.

Typer av personuppgifter

När webbplatsen besöks kan följande uppgifter samlas in genom cookies, pixels och andra spårningstekniker: 

  • IP-adress
  • Navigering på webbplatsen och i appen, inklusive klickbeteende, vilken sida som hänvisade till webbplatsen samt vart besökaren navigerar efter att ha lämnat webbplatsen
  • Uppgifter om enheten, inklusive typ, webbläsare och operativsystem
  • Online-identifierare såsom CookieID, ClientID, UserID och TransaktionsID
  • Uppgifter som matas in i samband med bokning på webbplatsen, såsom namn, adress, e-postadress och telefonnummer, om samtycke har lämnats till användning av spårningstekniker från Meta, TikTok, Snapchat, Pinterest och Google
  • Geolokalisering, om tillstånd ges 

Ändamålen med behandlingen 

Personuppgifter kan behandlas för följande ändamål:

  • Riktad marknadsföring, inklusive skräddarsydda annonser på Google och sociala medier, i syfte att marknadsföra Travelheart Familys varumärken, produkter och tjänster
  • Produkt- och tjänsteutveckling, inklusive förbättring av webbplatsen och användarupplevelsen
  • Statistik och analys i syfte att förstå användarbeteende samt förbättra och optimera marknadsföringen
  • För att säkerställa att webbplatsen fungerar och att funktionerna kan användas, inklusive att webbplatsen kommer ihåg val som gjorts där 

Rättslig grund för behandlingen

Personuppgifter behandlas på följande rättsliga grunder: 

  • Berättigade intressen: Behandlingen av personuppgifter som samlas in genom nödvändiga cookies grundas på våra berättigade intressen av att säkerställa webbplatsen och de nödvändiga funktionerna på webbplatsen fungerar som de ska (dataskyddsförordningen artikel 6.1 f).
  • Samtycke: När webbplatsen besöks inhämtas informerat samtycke för att placera cookies som inte är nödvändiga cookies, i enlighet med cookiereglerna. Behandlingen av personuppgifter för riktad marknadsföring, produkt- och tjänsteutveckling samt statistik och analys grundas därför också på samtycke (dataskyddsförordningen artikel 6.1 a). Samtycke kan när som helst ändras genom att klicka på den lilla cookie-ikonen längst ned på webbplatsen samt genom att radera redan placerade cookies från enheten. Samtycke till behandling av personuppgifter kan därutöver återkallas genom att kontakta oss enligt avsnitt 1 ovan.

Lagringsperiod

När personuppgifter som samlas in genom cookies raderas beror på respektive cookie. Personuppgifter raderas dock senaste 26 månader efter insamling. Uppgifterna kan dock lagras längre i anonymiserad form. 

Videregivning

Om samtycke lämnas till användning av cookies som inte är nödvändiga kan uppgifter om användning av webbplatsen och appen, inklusive uppgifter som matats in i samband med exempelvis köp, vidareges till samarbetspartners inom sociala medier, annonsering och analys. Travelheart Family och dess samarbetspartners kan kombinera ovan nämnda personuppgifter med andra uppgifter om de registrerade och jämförbara användare. Det kan exempelvis vara uppgifter som de registrerade själva har lämnat, eller uppgifter som våra samarbetspartners har samlat in från de registrerades eller andras användning av deras tjänster. Ändamålet med vidaregivningen är att rikta och personanpassa marknadsföringen via våra eller tredje parters webbplatser. Vidaregivning av personuppgifter sker på grundval av samtycke (dataskyddsförordningen artikel 6.1 a). Det är möjligt att se vilka samarbetspartners uppgifterna delas med och hitta länkar till deras respektive personuppgiftspolicys genom att klicka på den lilla cookie-ikonen längst ned. Där kan även cookie-inställningarna ändras och information finns om hur redan placerade cookies kan raderas, vilket därigenom stoppar framtida vidaregivning av personuppgifter till dessa samarbetspartners.

Vissa av våra samarbetspartners samlar in och behandlar personuppgifter för egna ändamål. Det uppmanas därför att ta del av dessa samarbetspartners personuppgiftspolicys, vilka det finns länkar till via cookie-bannern.

2.2 Om kontakt tas via ett kontaktformulär eller chatboten på webbplatsen, eller om kundservice kontaktas på annat sätt

Typer av personuppgifter

Om kontakt tas via något av kontaktformulären på webbplatsen eller via chatboten behandlas följande typer av personuppgifter:

  • De kontaktuppgifter som lämnas
  • Vad ärendet avser, inklusive eventuella önskemål om en resa eller uppgifter om en redan bokad resa som lämnas
  • Datum och tidpunkt för ärendet, vilket registreras automatiskt när ärendet skickas in 

Ändamålen med behandlingen

Personuppgifter kan behandlas för följande ändamål:

  • Hantering av ärendet
  • Optimering av kundserviceupplevelsen
  • Statistik och analys i syfte att förbättra och utveckla kundservice

Rättslig grund för behandlingen 

Personuppgifter behandlas på följande rättslig grund: 

  • Berättigade intressen: Personuppgifter kan behandlas på grundval av berättigade intressen av att hantera ärendet, säkerställa en god kundserviceupplevelse hos Travelheart Family samt förbättra och utveckla kundservice (dataskyddsförordningen artikel 6.1 f).

Lagringsperiod

Hur länge korrespondens lagras beror på innehållet i ärendet. Som huvudregel lagras korrespondensen inte längre än 2 år, om det inte finns behov av att kunna dokumentera korrespondensen under en längre period.

Videregivning

Uppgifter om kunder och potentiella kunder delas med andra bolag inom Travelheart Family-koncernen för att säkerställa bästa möjliga kundserviceupplevelse vid förfrågningar eller bokningar av resor inom koncernen. Det finns möjlighet att invända mot vidaregivningen av personuppgifter genom att kontakta oss enligt avsnitt 1 ovan. 

2.3 Om en resa bokas

I detta avsnitt beskrivs hur personuppgifter behandlas vid bokning av en resa hos Travelheart Family.

Typer av personuppgifter

När en resa bokas hos Travelheart Family – antingen via webbplatsen eller på annat sätt – behandlas personuppgifter. Följande typer av personuppgifter kan behandlas:

  • De kontaktuppgifter och det födelsedatum som lämnas
  • Uppgifter om resan, inklusive bokningsnummer, bokningsdatum, tillval, resplan och medresenärer
  • Betalningsuppgifter
  • Uppgifter om order- och resehistorik
  • Uppgifter som lämnas vid köp eller annan kommunikation med Travelheart Family, exempelvis uppgifter om särskilda behov i samband med resan, klagomål rörande resan samt uppgifter om anställning eller befattning

Ändamålen med behandlingen 

Personuppgifter kan behandlads för följande ändamål:

  • Genomförande av bokning och resa
  • Kundservice före, under och efter resan
  • Statistik och analys samt kundnöjdhetsundersökningar i syfte att förbättra och utveckla produkter, tjänster och kundupplevelsen
  • Hantering av reklamationer, klagomål och tvister
  • Optimering av kundserviceupplevelsen
  • Uppfyllande av den danska bokföringslagens (bogføringsloven) krav på lagring
  • För att säkerställa att särskilda hänsyn kan tas i samband med resan, exempelvis vid särskilda hälsotillstånd
  • Marknadsföring av koncernens produkter och tjänster 

Rättslig grund för behandlingen 

Personuppgifter behandlas på följande rättsliga grunder:

  • Avtalsförpliktelser: Personuppgifter behandlas för att fullgöra det ingångna köpeavtalet, inklusive för att kunna leverera den bokade resan och eventuella tilläggsköp (dataskyddsförordningen artikel 6.1 b). Det är nödvändigt att kontaktuppgifter, ålder och betalningsuppgifter lämnas innan ett köpeavtal kan ingås.
  • Berättigade intressen: Personuppgifter behandlas på grundval av berättigade intressen av att tillhandahålla god kundservice, inklusive mellan bolag inom Travelheart Family-koncernen, hantera klagomål, tvister och reklamationer samt för direktmarknadsföring av koncernens produkter och tjänster och att utveckla och förbättra tjänster och kundupplevelse (dataskyddsförordningen artikel 6.1 f). Rätt föreligger att invända mot direktmarknadsföring. I den mån hälsouppgifter behöver behandlas i samband med hantering av klagomål eller tvist sker detta på grundval av berättigat intresse av att kunna fastställa, försvara eller göra gällande rättsliga anspråk (dataskyddsförordningen artikel 6.1 f och artikel 9.2 f).
  • Rättslig förpliktelse: Travelheart Family är enligt danska bokföringslagen (bogføringsloven) § 12 skyldigt att lagra bokföringsmaterial, inklusive personuppgifter som ingår i bokföringsmaterialet, under minst fem år från räkenskapsårets utgång. Personuppgifter som ingår i bokföringsmaterial behandlas därför i syfte att uppfylla denna rättsliga förpliktelse (dataskyddsförordningen artikel 6.1 c).
  • Samtycke: Om uppgifter om särskilda hälsotillstånd lämnas och det är nödvändigt att dessa registreras med hänsyn till resan, inhämtas alltid uttryckligt samtycke innan sådana uppgifter registreras och behandlas (dataskyddsförordningen artikel 6.1 a och artikel 9.2 a).

Lagringsperiod

Personuppgifter som registreras i samband med bokning av resor lagras i två år räknat från den senaste resan hos Travelheart Family.

Personuppgifter som ingår i bokföringsmaterial lagras i upp till sex år. Lagringsperioden är fastställd på grundval av lagringskravet i danska bokföringslagen (bogføringsloven) § 12.

Uppgifterna kan dock behandlas och lagras under en längre tid i anonymiserad form.

Videregivning

Uppgifter om kunder och potentiella kunder kan vidareges till andra bolag inom Travelheart Family-koncernen för att säkerställa bästa möjliga kundserviceupplevelse vid förfrågningar eller bokningar av resor inom koncernen. Det finns möjlighet att invända mot vidaregivningen av personuppgifter genom att kontakta oss enligt avsnitt 1 ovan.

Personuppgifter kan vidareges till Travelheart Familys bank i samband med betalningshantering och till revisorer i samband med den lagstadgade revisionen av räkenskaper.

Vid hantering av en tvist kan personuppgifter dessutom vidareges till externa rådgivare, klagoinstanser och domstolar, beroende på tvistens karaktär. Personuppgifter kan även delas med Travelheart Familys försäkringsbolag i händelse av krav riktade mot Travelheart Family.

Personuppgifter kan därutöver vidareges till hotell, flygbolag, agenter och andra samarbetspartners som bistår i att säkerställa att den bokade tjänsten tillhandahålls. Endast relevanta uppgifter vidareges till de leverantörer som är involverade i att tillhandahålla resan samt de upplevelser och tjänster som bokats. Vid bokning av resa till land utanför EU/EES kan mottagare av personuppgifter vara etablerade i ett land som inte har en skyddsnivå som motsvarar den i EU/EES. I sådana fall sker överföring av personuppgifter som huvudregel på grundval av EU-kommissionens standardavtalsklausuler, till vilka insyn alltid har rätt att ges.

Travelheart Family kan även vidarege kontaktuppgifter och uppgifter om köp till Meta Platforms Ireland Limited, TikTok Technology Limited och Pinterest Europe Limited i syfte att marknadsföra koncernens varumärken och produkter Sådan vidaregivning grundas på berättigat intresse av marknadsföring, inklusive genom direktmarknadsföring (dataskyddsförordningen artikel 6.1 f). Travelheart Family använder därutöver Snapchat för direktmarknadsföring. Snap Inc. är etablerat i USA men är certifierat enligt Data Privacy Framework, vilket EU-kommissionen har godkänt som tillräcklig skyddsnivå. Överföringar till Snap Inc. baseras därför på Snap Inc:s Data Privacy Framework-certifiering. Travelheart Family använder även Google, inklusive YouTube, för direktmarknadsföring. Detta kan innebära att personuppgifter överförs till länder utanför EU/EES som inte har en skyddsnivå som motsvarar den i EU/EES. I sådana fall sker överföringen på grundval av EU-kommissionens standardavtalsklausuler, till vilka insyn alltid har rätt att ges. Det finns möjlighet att invända mot vidaregivning och användning av personuppgifter för direktmarknadsföring genom att kontakta oss enligt avsnitt 1 ovan.

Travelheart Family är gemensamt personuppgiftsansvarig med Meta Platforms Ireland Limited, TikTok Technology Limited och Pinterest Europe Limited för behandlingen av personuppgifter i samband med direktmarknadsföring på deras plattformar, såsom beskrivs ovan. Avtal har ingåtts med respektive leverantör om fördelningen av de dataskyddsrättsliga uppgifterna i detta sammanhang. Enligt dessa avtal har Travelheart Family och leverantörerna som huvudregel vartdera ansvaret för de delar av behandlingen som respektive part utför, med följande undantag:

  • Avseende Meta: Meta ansvarar för hanteringen av rättigheter enligt avsnittet Dina rättigheter nedan, medan Travelheart Family ansvarar för att tillhandahålla informationen i denna personuppgiftspolicy. Metas personuppgiftspolicy kan läsas här.
  • Avseende TikTok: TikTok ansvarar för hanteringen av rättigheter enligt avsnittet Dina rättigheter nedan, medan Travelheart Family ansvarar för att tillhandahålla informationen i denna personuppgiftspolicy. TikToks personuppgiftspolicy kan läsas här.
  • Avseende Pinterest: Pinterest ansvarar för hanteringen av rättigheter enligt avsnittet Dina rättigheter nedan, medan Travelheart Family ansvarar för att tillhandahålla informationen i denna personuppgiftspolicy. Pinterests personuppgiftspolicy kan läsas här.

2.4 Om webbshoppen används

I detta avsnitt beskrivs hur personuppgifter behandlas vid köp i Travelheart Familys webbshop.

Typer av personuppgifter

När webbshoppen används behandlas personuppgifter. Följande typer av personuppgifter kan behandlas:

  • Kontaktuppgifter
  • Betalningsuppgifter
  • Uppgifter om order- och köphistorik, inklusive beställda storlekar
  • Eventuell korrespondens i relation till köpet, inklusive reklamationer och klagomål 

Ändamålen med behandlingen 

Personuppgifter kan behandlas för följande ändamål:

  • Genomförande av beställning
  • Kundservice i anslutning till köpet
  • Statistik och analys samt kundnöjdhetsundersökningar i syfte att förbättra och utveckla produkter, tjänster och kundupplevelsen
  • Hantering av reklamationer, klagomål och tvister
  • Optimering av kundserviceupplevelsen
  • Uppfyllande av danska bokföringslagens (bogføringsloven) krav på lagring
  • Marknadsföring av koncernens produkter och tjänster

Rättslig grund för behandlingen 

Personuppgifter behandlas på följande rättsliga grunder:

  • Avtalsförpliktelser: Personuppgifter behandlas för att fullgöra det ingångna köpeavtalet, inklusive att leverera de beställda produkterna (dataskyddsförordningen artikel 6.1 b). Det är nödvändigt att kontaktuppgifter och betalningsuppgifter lämnas innan ett köpeavtal kan ingås.
  • Berättigade intressen: Personuppgifter behandlas på grundval av berättigade intressen av att tillhandahålla god kundservice, inklusive mellan bolag inom Travelheart Family-koncernen, hantera klagomål, tvister och reklamationer samt för direktmarknadsföring av koncernens produkter och tjänster samt för att utveckla och förbättra tjänster och kundupplevelse (dataskyddsförordningen artikel 6.1 f). Rätt föreligger att invända mot direktmarknadsföring.
  • Rättslig förpliktelse: Travelheart Family är enligt danska bokföringslagen (bogføringsloven) § 12 skyldigt att lagra bokföringsmaterial, inklusive personuppgifter som ingår i bokföringsmaterialet, under minst fem år från räkenskapsårets utgång. Personuppgifter som ingår i bokföringsmaterial behandlas därför i syfte att uppfylla denna rättsliga förpliktelse (dataskyddsförordningen artikel 6.1 c).

Lagringsperiod 

Personuppgifter som registreras i samband med köp i webbshoppen lagras i två år räknat från köpet.

Personuppgifter som ingår i bokföringsmaterial lagras i upp till sex år. Lagringsperioden är fastställd på grundval av lagringskravet i danska bokföringslagen (bogføringsloven) § 12.

Uppgifterna kan dock behandlas och lagras under en längre tid i anonymiserad form.

Videregivning 

Uppgifter om kunder kan vidareges till andra bolag inom Travelheart Family-koncernen för att säkerställa bästa möjliga kundserviceupplevelse vid köp inom koncernen. Det finns möjlighet att invända mot vidaregivningen av personuppgifter genom att kontakta oss enligt avsnitt 1 ovan.

Personuppgifter kan vidareges till Travelheart Familys bank i samband med betalningshantering och till revisorer i samband med den lagstadgade revisionen av räkenskaper.

Vid hantering av en tvist kan personuppgifter dessutom vidareges till externa rådgivare, klagoinstanser och domstolar, beroende på tvistens karaktär.

Personuppgifter kan därutöver vidareges till det fraktföretag som levererar beställningen, i syfte att säkerställa att leveransen sker enligt avtal.

Personuppgifter kan även vidareges till Meta Platforms Ireland Limited, TikTok Technology Limited och Pinterest Europe Limited i syfte att marknadsföra koncernens varumärken och produkter. Sådan vidaregivning grundas på berättigat intresse av marknadsföring, inklusive genom direktmarknadsföring (dataskyddsförordningen artikel 6.1 f). Travelheart Family använder därutöver Snapchat för direktmarknadsföring. Snap Inc. är etablerat i USA men certifierat enligt Data Privacy Framework, vilket har godkänts av EU-kommissionen som tillräcklig skyddsnivå. Överföringar till Snap Inc. baseras därför på Snap Inc:s Data Privacy Framework-certifiering. Travelheart Family använder även Google, inklusive YouTube, för direktmarknadsföring. Detta kan innebära att personuppgifter överförs till länder utanför EU/EES som inte har en skyddsnivå som motsvarar den i EU/EES. I sådana fall sker överföringen på grundval av EU-kommissionens standardavtalsklausuler, till vilka insyn alltid har rätt att ges. Det finns möjlighet att invända mot vidaregivning och användning av personuppgifter för direktmarknadsföring genom att kontakta oss enligt avsnitt 1 ovan.

Travelheart Family är gemensamt personuppgiftsansvarig med Meta Platforms Ireland Limited, TikTok Technology Limited och Pinterest Europe Limited för behandlingen av personuppgifter i samband med direktmarknadsföring på deras plattformar, såsom beskrivs ovan. Avtal har ingåtts med respektive leverantör om fördelningen av de dataskyddsrättsliga uppgifterna i detta sammanhang. Enligt dessa avtal har Travelheart Family och leverantörerna som huvudregel vardera ansvar för de delar av behandlingen som respektive part utför, med följande undantag:

  • Avseende Meta: Meta ansvarar för hanteringen av rättigheter enligt avsnittet Dina rättigheter nedan, medan Travelheart Family ansvarar för att tillhandahålla informationen i denna personuppgiftspolicy. Metas personuppgiftspolicy kan läsas här.
  • Avseende TikTok: TikTok ansvarar för hanteringen av rättigheter enligt avsnittet Dina rättigheter nedan, medan Travelheart Family ansvarar för att tillhandahålla informationen i denna personuppgiftspolicy. TikToks personuppgiftspolicy kan läsas här.
  • Avseende Pinterest: Pinterest ansvarar för hanteringen av rättigheter enligt avsnittet Dina rättigheter nedan, medan Travelheart Family ansvarar för att tillhandahålla informationen i denna personuppgiftspolicy. Pinterests personuppgiftspolicy kan läsas här.

2.5 Om ett presentkort beställs

I detta avsnitt beskrivs hur personuppgifter behandlas vid köp av presentkort.

Typer av personuppgifter

När ett presentkort köps behandlas personuppgifter. Följande typer av personuppgifter kan behandlas:

  • Kontaktuppgifter
  • Betalningsuppgifter
  • Uppgifter om order- och köphistorik, inklusive beställda storlekar
  • Eventuell korrespondens i relation till köpet, inklusive reklamationer och klagomål

Ändamålen med behandlingen 

Personuppgifter kan behandlas för följande ändamål:

  • Genomförande av köpet
  • Kundservice i anslutning till köpet
  • Statistik och analys samt kundnöjdhetsundersökningar i syfte att förbättra och utveckla produkter, tjänster och kundupplevelsen
  • Hantering av reklamationer, klagomål och tvister
  • Optimering av kundserviceupplevelsen
  • Uppfyllande av den danska bokföringslagens (bogføringsloven) krav på lagring
  • Marknadsföring av koncernens produkter och tjänster

Rättslig grund för behandlingen

Personuppgifter behandlas på följande rättsliga grunder:

  • Avtalsförpliktelser: Personuppgifter behandlas för att fullgöra det ingångna köpeavtalet, inklusive för att kunna leverera presentkortet (dataskyddsförordningen artikel 6.1 b). Det är nödvändigt att kontaktuppgifter och betalningsuppgifter lämnas innan ett köpeavtal kan ingås.
  • Berätttigade intressen: Personuppgifter behandlas på grundval av berättigade intressen av att tillhandahålla god kundservice, inklusive mellan bolag inom Travelheart Family-koncernen, hantera klagomål, tvister och reklamationer samt för direktmarknadsföring av koncernens produkter och tjänster samt för att utveckla och förbättra tjänster och kundupplevelse (dataskyddsförordningen artikel 6.1 f). Rätt föreligger att invända mot direktmarknadsföring.
  • Rättslig förpliktelse: Travelheart Family är enligt danska bokföringslagen (bogføringsloven) § 12 skyldigt att lagra bokföringsmaterial, inklusive personuppgifter som ingår i bokföringsmaterialet, under minst fem år från räkenskapsårets utgång. Personuppgifter som ingår i bokföringsmaterial behandlas därför i syfte att uppfylla denna rättsliga förpliktelse (dataskyddsförordningen artikel 6.1 c).

Lagringsperiod

Personuppgifter som registreras i samband med köp av presentkort lagras i två år räknat från köpet.

Personuppgifter som ingår i bokföringsmaterial lagras i upp till sex år. Lagringsperioden är fastställd på grundval av lagringskravet i danska bokföringslagen (bogføringsloven) § 12.

Uppgifterna kan dock behandlas och lagras under en längre tid i anonymiserad form.

Vidaregivning 

Uppgifter om kunder kan vidareges till andra bolag inom Travelheart Family-koncernen för att säkerställa bästa möjliga kundserviceupplevelse vid köp inom koncernen. Det finns möjlighet att invända mot vidaregivningen av personuppgifter genom att kontakta oss enligt avsnitt 1 ovan.

Personuppgifter kan vidareges till Travelheart Familys bank i samband med betalningshantering och till revisorer i samband med den lagstadgade revisionen av räkenskaper.

Vid hantering av en tvist kan personuppgifter dessutom vidareges till externa rådgivare, klagoinstanser och domstolar, beroende på tvistens karaktär.

Om leverans av presentkort sker via post kan personuppgifter vidareges till det fraktföretag som levererar beställningen, i syfte att säkerställa leverans enligt avtal.

Personuppgifter kan även vidareges till Meta Platforms Ireland Limited, TikTok Technology Limited och Pinterest Europe Limited i syfte att marknadsföra koncernens varumärken och produkter. Sådan vidaregivning grundas på berättigat intresse av marknadsföring, inklusive genom direktmarknadsföring (dataskyddsförordningen artikel 6.1 f). Travelheart Family använder därutöver Snapchat för direktmarknadsföring. Snap Inc. är etablerat i USA men certifierat enligt Data Privacy Framework, vilket har godkänts av EU-kommissionen som tillräcklig skyddsnivå. Överföringar till Snap Inc. baseras därför på Snap Inc:s Data Privacy Framework-certifiering. Travelheart Family använder även Google, inklusive YouTube, för direktmarknadsföring. Detta kan innebära att personuppgifter överförs till länder utanför EU/EES som inte har en skyddsnivå som motsvarar den i EU/EES. I sådana fall sker överföringen på grundval av EU-kommissionens standardavtalsklausuler, till vilka insyn alltid har rätt att ges. Det finns möjlighet att invända mot vidaregivning och användning av personuppgifter för direktmarknadsföring genom att kontakta oss enligt avsnitt 1 ovan.

Travelheart Family är gemensamt personuppgiftsansvarig med Meta Platforms Ireland Limited, TikTok Technology Limited och Pinterest Europe Limited för behandlingen av personuppgifter i samband med direktmarknadsföring på deras plattformar, såsom beskrivs ovan. Avtal har ingåtts med respektive leverantör om fördelningen av de dataskyddsrättsliga uppgifterna i detta sammanhang. Enligt dessa avtal har Travelheart Family och leverantörerna som huvudregel vardera ansvar för de delar av behandlingen som respektive part utför, med följande undantag:

  • Avseende Meta: Meta ansvarar för hanteringen av rättigheter enligt avsnittet Dina rättigheter nedan, medan Travelheart Family ansvarar för att tillhandahålla informationen i denna personuppgiftspolicy. Metas personuppgiftspolicy kan läsas här.
  • Avseende TikTok: TikTok ansvarar för hanteringen av rättigheter enligt avsnittet Dina rättigheter nedan, medan Travelheart Family ansvarar för att tillhandahålla informationen i denna personuppgiftspolicy. TikToks personuppgiftspolicy kan läsas här.
  • Avseende Pinterest: Pinterest ansvarar för hanteringen av rättigheter enligt avsnittet Dina rättigheter nedan, medan Travelheart Family ansvarar för att tillhandahålla informationen i denna personuppgiftspolicy. Pinterests personuppgiftspolicy kan läsas här.

2.6 Om anmälan sker till nyhetsbrev

I detta avsnitt beskrivs hur Travelheart Family behandlar personuppgifter vid anmälan till nyhetsbrev.

Typer av personuppgifter

När anmälan har skett till nyhetsbrevet kan följande typer av personuppgifter samlas in, behandlas och lagras:

  • Namn, e-postadress, postnummer
  • Samtycke
  • Klickbeteende i förhållande till utsänt material (insamlas vid interaktion med nyhetsbreven)

I samband med planering och utskick av marknadsföringsmaterial kan därutöver följande personuppgifter användas för att rikta nyhetsbrev:

  • Köphistorik och tidigare resor
  • Klickbeteende på webbplatsen (insamling via cookies, pixels och andra spårningstekniker)

Ändamålen med behandlingen

Personuppgifter kan behandlas för följande ändamål:

  • Riktad marknadsföring, inklusive genom utskick av personaliserade nyhetsbrev och användning av automatiserade beslut
  • Riktad marknadsföring på sociala medier
  • Analys och statistik i syfte att förbättra och utveckla tjänster och marknadsföring
  • Dokumentation av samtycke i syfte att försvara Travelheart Family vid klagomål och tvister

Rättslig grund för behandlingen

Personuppgifter behandlas på följande rättsliga grunder:

  • Samtycke: Personuppgifter används för direkt och riktad marknadsföring via e-post, inklusive genom profilering, om förhandsgivet samtycke har lämnats till detta (danska marknadsföringslagen, markedsføringsloven, § 10, stk. 1, samt dataskyddsförordningen artikel 6.1 a).
  • Berättigade intressen: Behandlingen av personuppgifter grundas på berättigade intressen av att försvara Travelheart Family mot klagomål och rättsliga anspråk, berättigade intressen av att kunna rikta marknadsföring på sociala medier samt berättigade intressen av att förbättra och utveckla tjänster och marknadsföringsmaterial (dataskyddsförordningen artikel 6.1 f).

Lagringsperiod 

Personuppgifter lagras så länge samtycket till att ta emot marknadsföring är aktivt.

Om mottagande av nyhetsbrev inte längre önskas kan avanmälan ske via länken längst ned i varje e-postmeddelande eller genom att kontakta Travelheart Family enligt beskrivningen nedan. Återkallelse av samtycke påverkar dock inte lagligheten av den behandling som utförts före återkallelsen.

Dokumentation av marknadsföringsrättsligt samtycke lagras i två år från återkallelsen av samtycket till att ta emot direkt marknadsföringsmaterial. Lagringsperioden är fastställd på grundval av berättigat intresse av att kunna dokumentera att direktmarknadsföring har skett i enlighet med gällande lagstiftning.

Vidaregivning

Namn, e-postadress, postnummer och ort samt klickbeteende i utsänt material kan vidareges till Meta Platforms Ireland Limited, TikTok Technology Limited och Pinterest Europe Limited i syfte att marknadsföra koncernens varumärken och produkter. Sådan vidaregivning grundas på berättigat intresse av att bedriva direktmarknadsföring av koncernens produkter och varumärken över flera kanaler (dataskyddsförordningen artikel 6.1 f). Travelheart Family använder därutöver Snapchat för direktmarknadsföring. Snap Inc. är etablerat i USA men certifierat enligt Data Privacy Framework, vilket EU-kommissionen har godkänt som tillräcklig skyddsnivå. Överföringar till Snap Inc. baseras därför på Snap Inc:s Data Privacy Framework-certifiering. Travelheart Family använder även Google, inklusive YouTube, för direktmarknadsföring. Detta kan innebära att personuppgifter överförs till länder utanför EU/EES som inte har en skyddsnivå som motsvarar den i EU/EES. I sådana fall sker överföringen på grundval av EU-kommissionens standardavtalsklausuler, till vilka insyn alltid har rätt att ges.

Travelheart Family är gemensamt personuppgiftsansvarig med Meta Platforms Ireland Limited, TikTok Technology Limited och Pinterest Europe Limited för behandlingen av personuppgifter i samband med direktmarknadsföring på deras plattformar, såsom beskrivs ovan. Avtal har ingåtts med respektive leverantör om fördelningen av de dataskyddsrättsliga uppgifterna i detta sammanhang. Enligt dessa avtal har Travelheart Family och leverantörerna som huvudregel vardera ansvar för de delar av behandlingen som respektive part utför, med följande undantag:

  • Avseende Meta: Meta ansvarar för hanteringen av rättigheter enligt avsnittet Dina rättigheter nedan, medan Travelheart Family ansvarar för att tillhandahålla informationen i denna personuppgiftspolicy. Metas personuppgiftspolicy kan läsas här.
  • Avseende TikTok: TikTok ansvarar för hanteringen av rättigheter enligt avsnittet Dina rättigheter nedan, medan Travelheart Family ansvarar för att tillhandahålla informationen i denna personuppgiftspolicy. TikToks personuppgiftspolicy kan läsas här.
  • Avseende Pinterest: Pinterest ansvarar för hanteringen av rättigheter enligt avsnittet Dina rättigheter nedan, medan Travelheart Family ansvarar för att tillhandahålla informationen i denna personuppgiftspolicy. Pinterests personuppgiftspolicy kan läsas här.

2.7 Om deltagande sker i en tävling 

I detta avsnitt beskrivs hur Travelheart Family behandlar personuppgifter vid deltagande i en tävling.

Typer av personuppgifter 

När deltagande sker i en av Travelheart Familys tävlingar kan följande typer av personuppgifter samlas in, behandlas och lagras:

  • De kontaktuppgifter som lämnas i samband med anmälan till tävlingen
  • Uppgifter om priser i samband med tävlingsdeltagande

Ändamålen med behandlingen 

Personuppgifter kan behandlas för följande ändamål:

  • Administration av tävlingen, inklusive för att kunna utse en vinnare och kontakta vinnaren
  • Vid vinst i tävlingen offentliggörs namn och ort samt vilken vinst som erhållits på relevant webbplats inom Travelheart Family-koncernen i syfte att uppfylla riktlinjer från den danska Forbrugerombudsmanden
  • För att kunna följa utvecklingen av deltagande i tävlingar i syfte att planera framtida tävlingar

Rättslig grund för behandlingen 

Personuppgifter behandlas på följande rättsliga grund:

  • Berättigade intressen: Personuppgifter behandlas i syfte att kunna utse och offentliggöra en vinnare, inklusive för att uppfylla riktlinjer från den danska Forbrugerombudsmanden, samt på grundval av berättigade intressen av att kunna kontakta vinnaren och förbättra framtida tävlingar (dataskyddsförordningen artikel 6.1 f).

Videregivning

Vid vinst i en av Travelheart Familys tävlingar kan personuppgifter offentliggöras på relevant webbplats inom Travelheart Family-koncernen eller på sociala medier, beroende på vad som framgår av de specifika tävlingsvillkoren.

Lagringsperiod

Personuppgifter lagras så länge tävlingen pågår. När en vinnare har utsetts och kontaktats raderas personuppgifter kopplade till tävlingen. Vinnarens personuppgifter lagras i upp till två år efter att vinnaren har utsetts. Uppgifterna kan dock lagras under en längre tid i anonymiserad form.

2.8 Om ansökan om anställning sker

Om ansökan om anställning sker hos Travelheart Family beskrivs i detta avsnitt hur personuppgifter behandlas i samband med rekryteringsprocessen.

Det rekommenderas att ansökan inte innehåller personnummer eller känsliga personuppgifter, exempelvis uppgifter som avslöjar ras eller etniskt ursprung, religion, fackföreningsmedlemskap, sexualitet eller hälsouppgifter.

Typer av personuppgifter 

Följande typer av personuppgifter kan samlas in, behandlas och lagras i samband med rekryteringsprocessen:

  • Kontaktuppgifter såsom namn, e-postadress, adress och telefonnummer
  • Kön
  • Uppgifter som framgår av ansökan, CV och eventuella bilagor, inklusive eventuellt foto och examensbevis som laddas upp
  • Uppgift om körkort, om det är relevant för den sökta tjänsten
  • Relevanta uppgifter som är offentligt tillgängliga på internet och sociala medier, inklusive information om tidigare anställningar, aktiviteter, kompetenser, prestationer och allmänt uppträdande
  • Resultat av personlighetstester, om sådana genomförs
  • Utdrag ur straffeattest (danskt brottsregisterutdrag), om det är nödvändigt i förhållande till den sökta tjänsten
  • Referenser från tidigare och/eller nuvarande arbetsgivare som har angetts i ansökan eller som på annat sätt har uppgetts får kontaktas

Ändamål med behandlingen

Personuppgifter ingår i Travelheart Familys utvärdering av om en anställning ska erbjudas.

Rättslig grund för behandlingen 

Personuppgifter behandlas på följande rättsliga grund:

  • Berättigade intressen: Personuppgifter behandlas, inklusive uppgifter som lämnas direkt, relevanta uppgifter som är offentligt tillgängliga på internet och sociala medier samt uppgifter som inhämtas från referenspersoner, på grundval av berättigade intressen av att bedöma om den sökta tjänsten ska erbjudas (dataskyddsförordningen artikel 6.1 f). Om en straffeattest innehåller uppgifter om fällande domar behandlas dessa på grundval av berättigat intresse av att säkerställa att sådana domar inte medför olämplighet för tjänsten (danska dataskyddslagen, databeskyttelsesloven, § 8, stk. 3).

Lagringsperiod

Om anställning sker lagras ansökan samt ytterligare relevanta personuppgifter som samlas in under rekryteringsprocessen i personalakten hos Travelheart Family.

Om anställning inte erbjuds lagras som huvudregel personuppgifter i upp till sex månader efter avslaget, om inte samtycke har lämnats för längre lagring.

Straffeattest raderas omedelbart efter att den har granskats.

Videregivning

Om personer har angetts som referenser delas information med dessa referenspersoner om att en tjänst har sökts hos Travelheart Family.

2.9 Om profiler på sociala medier besöks

Om Travelheart Familys profiler eller sidor på sociala medier besöks beskrivs i detta avsnitt hur personuppgifter behandlas.

Travelheart Family har profiler eller sidor på följande sociala medier: 

  • Facebook (Meta Platforms Ireland Ltd.). Facebooks personuppgiftspolicy är tillgänglig här
  • Instagram (Meta Platforms Ireland Ltd.). Instagrams personuppgiftspolicy är tillgänglig här
  • Pinterest (Pinterest Europe Ltd.). Pinterests personuppgiftspolicy är tillgänglig här
  • TikTok (TikTok Technology Limited). TikToks personuppgiftspolicy är tillgänglig här
  • YouTube (Google LLC). Googles personuppgiftspolicy är tillgänglig här
  • LinkedIn (LinkedIn Ireland Unlimited Company). LinkedIns personuppgiftspolicy är tillgänglig här

Travelheart Family är gemensamt personuppgiftsansvarig med respektive leverantör av Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok och Pinterest för behandlingen av personuppgifter som samlas in och behandlas i samband med annonser på sociala medier. Avtal har ingåtts med respektive leverantör om fördelningen av de dataskyddsrättsliga uppgifterna. Enligt dessa avtal har Travelheart Family och leverantörerna som huvudregel vartdera ansvaret för de delar av behandlingen som respektive part utför.

Det har dock avtalats med leverantören av Instaram och Facebook samt med leverantören av Pinterest att dessa leverantörer ansvarar för hanteringen av rättigheter enligt avsnittet Dina rättigheter nedan, i relation till användningen av Facebook och Instagram, medan Travelheart Family ansvarar för att tillhandahålla informationen nedan. Därutöver har det avtalats med leverantörerna av LinkedIn och TikTok att dessa ansvarar för hanteringen av rättigheter enligt avsnittet Dina rättigheter nedan. Det har även avtalats att TikTok ansvarar för att säkerställa att en tillräcklig säkerhetsnivå är etablerad i relation till TikToks tjänster samt för hantering av säkerhetsincidenter.

Leverantörerna av de sociala medierna kan även använda personuppgifter från Travelheart Familys profiler för eget bruk, exempelvis för att förbättra sina annonslösningar. Mer information om deras behandling av personuppgifter finns tillgänglig via ovanstående länkar.

Typer av personuppgifter

När Travelheart Familys profiler på sociala medier besöks eller interaktion sker med dem kan Travelheart Family och leverantören av det aktuella sociala mediet samla in, behandla och lagra följande typer av personuppgifter:

  • Uppgifter som är tillgängliga på den egna profilen, inklusive namn, civilstånd, arbetsplats, intressen och ort
  • Om reaktioner, såsom “gilla” eller andra symboler, har använts på Travelheart Familys profil
  • Kommentarer som lämnas på inlägg, inklusive i samband med tävlingar
  • Att Travelheart Familys profil har besökts
  • IP-adress samt uppgifter om den använda enheten, inklusive information om interaktion med Travelheart Familys profil och annonser

Ändamålen med behandlingen

Personuppgifter behandlas för följande ändamål:

  • Förbättring av produkter och tjänster, inklusive Travelheart Familys profiler och sidor på sociala medier
  • Statistik och analys i syfte att förstå hur profiler och annonser presterar
  • Kommunikation med användare som kommenterar inlägg, lämnar recensioner eller skickar meddelanden

Leverantörerna av sociala medier behandlar bland annat personuppgifter för följande ändamål:

  • Förbättring av sina annonslösningar
  • Tillhandahållande av statistik, bland annat baserad på besök på Travelheart Familys profiler och sidor
  • Annonsering och anpassning av aktiviteter på sidan

Mer information om leverantörernas behandling av personuppgifter finns via de länkar som anges ovan.

Rättslig grund för behandlingen

Behandlingen av personuppgifter sker på följande rättsliga grund:

  • Berättigade intressen: Behandlingen av personuppgifter grundas på berättigade intressen av att kunna kommunicera med användare och bedriva marknadsföring via Travelheart Familys profiler på sociala medier samt på berättigade intressen av att förbättra produkter och tjänster (dataskyddsförordningen artikel 6.1 f).

Mer information om leverantörernas behandling av personuppgifter finns via de länkar som anges ovan.

Lagringsperiod

Det rekommenderas att kommentarer, ”gilla”-markeringar och andra interaktioner som har lämnats på Travelheart Familys profiler raderas om de inte längre önskas vara synliga på sidorna. Travelheart Family raderar inte sådana offentligt tillgängliga interaktioner.

Om kommunikation sker via meddelandefunktionen på sociala medier lagras meddelandet i upp till ett år.

Se respektive leverantörs personuppgiftspolicy för information om lagringsperiod för personuppgifter hos den aktuella leverantören.

Videregivning 

Kommentarer på inlägg och interaktioner med Travelheart Familys profiler, såsom ”gilla”-markeringar, är offentligt tillgängliga.

Information om vem leverantörerna av sociala medier delar personuppgifter med finns i respektive leverantörs personuppgiftspolicy via ovanstående länkar.

2.10 Om kontaktperson hos en samarbetspartner

Om samarbete sker med Travelheart Family i en professionell roll, exempelvis som innehavare av en enskild firma eller som kontaktperson hos en leverantör eller annan samarbetspartner, beskrivs i detta avsnitt hur personuppgifter behandlas.

Typer av personuppgifter 

Följande typer av personuppgifter kan samlas in, behandlas och lagras:

  • Namn, företag och befattning
  • Arbetsrelaterade kontaktuppgifter, såsom e-postadress, telefonnummer och adress
  • Kontraktuella uppgifter, exempelvis beställningar, fakturor, avtal och andra överenskommelser mellan företaget (eller arbetsgivaren) och Travelheart Family, vilka kan innehålla kontaktuppgifter
  • Övriga uppgifter som ingår i korrespondens

Ovanstående uppgifter kan erhållas direkt (främst via e-post eller annan korrespondens) eller från arbetsgivaren. Uppgifterna behandlas om företaget, eller det företag där anställning föreligger, ingår avtal med Travelheart Family, om intresse har visats för koncernens produkter och tjänster, exempelvis genom att kontaktuppgifter delats, eller i samband med annat samarbete.

Ändamålen med behandlingen

Personuppgifter kan behandlas för följande ändamål:

  • Administration av det professionella samarbetet, inklusive fullgörande av avtal
  • Hantering av tvister
  • Uppfyllande av den danska bokföringslagens (bogføringsloven) krav på lagring

Rättslig grund för behandlingen

Personuppgifter behandlas på följande rättsliga grunder:

  • Avtalsförpliktelser: Om en enskild firma har ingått avtal med Travelheart Family behandlas i de flesta fall personuppgifter för att kunna fullgöra ett avtal där firman är part (dataskyddsförordningen artikel 6.1 b). Det är nödvändigt att kontaktuppgifter lämnas innan ett samarbetsavtal kan ingås.
  • Berättigade intressen: Om anställning föreligger hos en av Travelheart Familys samarbetspartners behandlas personuppgifter på grundval av berättigade intressen av att administrera den dagliga verksamheten, inklusive att tillvarata rättigheter och uppfylla förpliktelser enligt avtal som ingåtts med samarbetspartners (dataskyddsförordningen artikel 6.1 f). På samma sätt behandlas uppgifter om enskilda firmor på grundval av berättigade intressen av att kunna hantera eventuella tvister.
  • Rättslig förpliktelse: Travelheart Family är enligt danska bokföringslagen (bogføringsloven) § 12 skyldigt att lagra bokföringsmaterial, inklusive personuppgifter som ingår i bokföringsmaterial, under minst fem år från räkenskapsårets slut. Personuppgifter som ingår i bokföringsmaterial behandlas därför i syfte att uppfylla denna rättsliga förpliktelse (dataskyddsförordningen artikel 6.1 c).

Lagringsperiod

Personuppgifter i samband med professionella samarbeten lagras som huvudregel i upp till två år efter att avtalet eller samarbetet har upphört, såvida det inte finns särskilda skäl som motiverar en längre lagringsperiod.

Personuppgifter som ingår i bokföringsmaterial lagras i upp till sex år för att säkerställa efterlevnaden av danska bokföringslagen (bogføringsloven) § 12. Uppgifterna kan dock lagras under en längre tid i anonymiserad form.

Videregivning

Personuppgifter kan vidareges till Travelheart Familys bank i samband med betalningshantering. Personuppgifter kan därutöver vidareges till bolagets revisorer i samband med den lagstadgade revisionen av räkenskaperna.

Vid hantering av en tvist kan personuppgifter dessutom vidareges till externa rådgivare, klagoinstanser och domstolar, beroende på tvistens karaktär.

3. Delning av personuppgifter

För att uppfylla ovanstående ändamål kan tredje parter ges tillgång till personuppgifter, om de på grundval av ett avtalsförhållande med Travelheart Family tillhandahåller relevanta tjänster. Detta kan exempelvis avse IT-leverantörer, leverantörer av e-post- och marknadsföringstjänster samt leverantörer av IT-lösningar. Sådana tjänsteleverantörer behandlar endast personuppgifter i enlighet med Travelheart Familys instruktioner och enligt ingångna personuppgiftsbiträdesavtal.

Om personuppgifter överförs till personuppgiftsbiträden etablerade i länder utanför EU/EES som inte har en tillräcklig skyddsnivå, baseras överföringen på EU-kommissionens standardavtalsklausuler eller annan laglig överföringsgrund i enlighet med kapitel V i dataskyddsförordningen. Vid frågor eller om ytterligare information önskas om specifika överföringar, inklusive överföringsgrunder, går det alltid att kontakta Travelheart Family. Det finns även rätt att få en kopia av det använda överföringsgrundlaget.

I samband med utvecklingen av Travelheart Family-koncernen kan bolagsstrukturen förändras, exempelvis vid hel- eller delvis överlåtelse av koncernens verksamhet. Vid överlåtelse av delar av verksamheten eller andra kommersiella förändringar är den rättsliga grunden för den därtill hörande vidaregivningen av personuppgifter som huvudregel Travelheart Familys berättigade intressen (dataskyddsförordningen artikel 6.1 f).

Övriga former av delning framgår under respektive behandlingsaktivitet i avsnitt 2 ovan. 

4. Dina rättigheter

  • Du har rätt att få insyn i de personuppgifter som vi behandlar om dig.
  • Du har rätt att invända mot vår insamling och vidare behandling av dina personuppgifter.
  • Du har rätt att begära rättelse och radering av dina personuppgifter, dock med vissa lagstadgade undantag.
  • Du har rätt att begära begränsning av behandlingen av dina personuppgifter.
  • Under vissa omständigheter har du även rätt att begära en kopia av dina personuppgifter samt att få de personuppgifter du har lämnat till oss överförda till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet).
  • Du kan när som helst återkalla samtycken som du har lämnat. Vi kommer därefter att radera dina personuppgifter, såvida vi inte kan fortsätta behandlingen på en annan rättslig grund. Våra nyhetsbrev kan avanmälas genom att klicka på länken längst ned i nyhetsbrevet.

5. Frågor och klagomål

Om du har frågor om denna personuppgiftspolicy eller om du vill utöva dina rättigheter eller klaga på vår behandling av dina personuppgifter kan du alltid kontakta oss enligt vad som anges i avsnitt 1 ovan. Du kan även lämna in klagomål till Datatilsynet (den danska dataskyddsmyndigheten) här. Alternativt kan du skriva till dt@datatilsynet.dk.

Låt oss hjälpa tillKontakta oss gärna!Skriv till oss eller bli uppringd
Bli uppringd

Vi ser fram emot att hjälpa dig!

...
Skriv till oss
...