OBS! Har du bokat din resa med reguljärflyg är transfer till och från skidorten inte inkluderat i priset. Vi rekommenderar dig då att förboka hyrbil, shuttlebuss eller taxi. På större flygplatser kan det även vara ett alternativ att åka kommunalt.
Transfertiden varierar mellan 1-4 timmar beroende på vilken skidort som din skidresa går till. Transfertiderna är cirkatider och kan variera beroende på exempelvis väder- och trafikförhållanden och då vi ibland måste vänta in andra flyg osv.
Transfer ingår i priset om du köpt en paketresa med både flyg och boende. Har du enbart köpt flyg skall du köpa till transfer om du önskar det.
Transferbussen kan även vara gemensam med andra orter och under högsäsong kan det ta lite längre tid pga. mycket trafik. Normalt tar det cirka en timme från flyget har landat till bussen avgår mot skidorten. Vänligen notera att transferbussarna inte alltid stannar vid hotellet/lägenheten och du kan därför behöva gå en kort bit till ditt boende.
På hemresan avgår transferbussen i god tid från skidorten för att hinna i tid till flygplatsen. Transferbussen skall vara på flygplatsen cirka 2 timmar innan flyget avgår.
I högsäsongen (vecka 52, 1 och 5-10) planläggs vår transfer med 2-3 timmars extra marginal. Detta är för att gardera oss mot eventuell kraftig trafik så att du hinner med ditt flyg.
Några gånger innebär det därför att man ankommer till flygplatsen lite tidigare men det är nödvändigt för att inte riskera att fastna i trafiken och missa flyget.
Avgångstiderna för hemresa med transferbussen får du av vår personal nere på skidorten.
Se transfertider till våra skidorter i Alperna
OBS! Det är inte säkert att bussen är utrustad med barnstolar. Det är inte heller toalett på bussen men det hålls "toalett-paus" längs turen under längre transfers där man stannar på rastplats och har möjlighet att utnyttja wc.
Transferguide
Vi strävar efter att ha guider med på våra transferbussar. Men ibland kör bussarna med gäster till två skidorter och guiden kan då kliva av på första stoppet. Det kan även uppstå problem eller inträffa saker som gör att guiden inte kan åka med vid gästernas ankomst när bussen kör från flygplatsen eller vid hemresa från skidorten. När transferbussen ankommer på orten möts ni av vår personal.
Beställ privat transfer
Det är även möjligt för dig att istället för att åka på våra gemensamma stora transferbussar istället boka en privat shuttle buss.
Läs mer om vår "VIP-transfer" här
Förlorat/skadat bagage
Skulle ditt bagage mot all förmodan försvinna eller skadas måste detta anmälas redan på flygplatsen för att ersättning ska kunna betalas ut. Gå till "Lost and Found" och fyll i en s.k. "PIR-rapport" för ditt bagage.
Behåll alltid rapporten som underlag för eventuell ersättning och som bevis på att ditt bagage är borta. Mer information om hur du sen går till väga får du av Nortlanders guider.
Tänk på att ersättningen genom flygbolagen är begränsad enligt lag. Det är därför bra att teckna en reseförsäkring.
Har du en reseförsäkring/hemförsäkring gäller den oftast även skadat och förkommet bagage. Hör efter med ditt försäkringsbolag.
Nortlander är ej ansvariga och ersätter ej försenat/förlorat bagage. Kontakta alltid ditt eget försäkringsbolag i dessa ärenden