Skidresa med elbil

Kör du elbil på skidresan?

Vi har samlat de bästa tipsen för dig som överväger att köra elbil till Alperna. Detta för att du i lugn och ro ska kunna bege dig utan någon räckviddsångest att inte komma hela vägen fram.

Väljer du att åka iväg på skidresa med din elbil så finns det gott om möjligheter att ladda bilen längs vägen oavsett om du ska till Österrike, Italien eller Frankrike. 

Lita på navigationssystemen när du kör elbil till Alperna

Låt dig inte skrämmas av att ditt navigationssystem säger att du ska göra flera småpauser på vägen. Normalt beräknar ditt navigationssystem den snabbaste rutten med många olika saker i betraktning, exempelvis trafik, placering av "superchargers" och hastighet. Du kan luta dig tillbaka och njuta av de extra pauserna med en kopp kaffe eller passa på att göra ett toalettbesök eller ta en bensträckare.

Bra att veta innan du åker på en skidresa med elbil

En liten detalj som är en bra idé att räkna med från början av din alpresa är att din elbil troligen inte kan köra lika långt på en laddning som den kan under mildare temperaturer. Om du exempelvis är van vid att din elbil kan köra 400 km på en laddning kan du räkna med att räckvidden försämras i lägre temperaturer. Ett knep du kan använda dig av är att stänga av värmen i bilen och bara använda stolsvärme då detta kan spara upp till 25 % ström.

Vindmotstånd och hastighet är två andra saker som är bra att ha i åtanke när du åker på en skidresa med elbil. Ju mer vindmotstånd din elbil har, desto mer el går åt. Därför påverkas förbrukningen bland annat av en takbox på bilen. Likaså ska man tänka sig för en extra gång i förhållande till hastigheten innan man trycker gasen i botten för att köra om på de tyska motorvägarna. Det kan istället löna sig att hitta en medelgod fart som håller hela vägen. Du kan spara kapacitet både för att elbilens vindmotstånd minskar och för att du kör mjukare.

Vilket navigationssystem visar vägen till min skidort?

Om du kör Tesla så välj först och främst Teslas egna navigation för att fastslå en resväg till din skidort. Den planerar automatiskt den bästa vägen och anger laddstationer både på vägen ner och väl framme på skidorten. Det inkluderar även superchargers. Dessutom räknar den själv ut var och när du ska stanna för att ladda.

Om din strömleverantör har sin egen app som till exempel “lonity” så rekommenderar vi att du använder den. Den visar lonitys egna laddstationer och superchargers samt berättar om de är lediga hela vägen ner. Till detta fungerar Google Maps och om du kopplar det till lonity hittar Google Maps deras egna stationer runt omkring i Europa och kan därigenom planera rutten.

Som en tredje möjlighet kan du använda “A Better Routeplanner” (ABRP) för att planera din resväg. Denna app är väldigt populär världen över och det finns det en grund till. Det enda du ska göra är att fylla i den skidort du ska till och din fordonsmodell så gör appen resten åt dig. Den planerar en specifik väg för dig med vilka stopp du ska göra och när, vilka laddare du hittar samt hur länge du ska ladda och till vilken batterinivå. Detta inkluderar självklart även superchargers.  

När ska du ladda din elbil längs vägen?

För att effektivisera laddningstiden på bästa möjliga sätt rekommenderar vi att du påbörjar din uppladdning när du har mellan 10-15 % kvar på ditt batteri. Då går det snabbast att ladda upp ditt batteri igen samtidigt som att du har tillräckligt med batteri för att kunna köra vidare till nästa laddstation ifall att den första skulle vara upptagen. Det är bättre att vara på den säkra sidan än att chansa och köra på de sista 2 % innan du äntligen kan sätta laddaren i elbilen.

Kom ihåg vinterdäcken

När vintern är på ingång är det naturligt för många att byta till vinterdäck på bilen. Det är en bra idé att få det gjort innan du åker på din alpresa med elbilen. Först och främst förbättrar vinterdäcken väggreppet och bromslängden i vinterförhållanden. Med ett bättre väggrepp kommer även ett strömsparande vilket resulterar i en ren win-win situation. 

Håller batteriet strömmen under hela skidresan?

Ja, det gör det faktiskt. Du behöver inte oroa dig över att din elbil tappar ström medan du susar ner för pisterna. Anledningen till detta är att din bil har två olika batterier, nämligen ett stort och ett litet batteri. Det stora batteriet är ett driftsbatteri som håller motorn igång under körningen och tappar inte ström när din bil är avstängd - inte heller i kylan. Det lilla batteriet styr bland annat lampor och olika tredjepartsappar vilket innebär att det förlorar ström varje gång du kliver i din bil under skidresan. 

Det är fortfarande en bra idé att ha ett uppladdat batteri när du kommer fram till skidorten så att du vet att du har ström i batteriet när resan ska gå hemåt igen.

Laddning av elbil på din skidresa i Alperna

Skulle du få lust till att köra en runda med elbilen under skidresan eller behöver batteriet en uppladdning innan hemresan så är det inget problem. Alla våra skidorter har laddningsmöjligheter. Se mer information under respektive skidorter eller fråga våra guider om mer information när de ringer veckan innan avresa.

När resan går hemåt

När det är dags för att resa hem efter en härlig veckas skidåkning rekommenderar vi att du värmer upp både bilen och batteriet ordentligt innan resan nerför berget påbörjas. Om batteriet inte värms upp ordentligt innan avresa har det nämligen inte möjlighet för att regenerera ström. 

Du ska inte vara rädd för att åka på skidresa med din elbil. Ha en trevlig resa med elbilen till Alperna – Lycka till!

 

Ladda upp på österrikiska skidorter

En glad skidåkare i soligt väder med snö som faller i Bad Gastein

Bad Gastein

Det finns bland annat en laddstation vid Hotel Kaiserhof.

Se mer om Bad Gastein.

Skidåkare som åker i offpisten under bluebird och sol i Ischgl

Ischgl

Det finns bland annat laddstationer vid Mpreis och Florian-Garage.

Se mer om Ischgl.

Mayhrofen

Det finns bland annat en laddstation vid Parkplatz Europahaus men det finns flera i byn.

Se mer om Mayhrofen.

Utsikt över snötäckta berg och hustak i Obertauern

Obertauern

Det finns en laddstation vid Hotel Gamsleiten.

Se mer om Obertauern här.

Snötäckta berg och träd under vita moln i Saalbach-Hinterglemm

Saalbach/Hinterglemm

Det finns bland annat en laddstation vid Bernkogelbahn.

Se mer om Saalbach/Hinterglemm här.

Skidåkare i djupsnö i offpisten under bluebird i Schladming

Schladming

Det finns bland annat laddstationer vid Parkhaus Planai och Congress Parkplatz.

Se mer om Schladming här.

Skidåkare i djupsnö i offpisten under bluebird med bergen i bakgrunden i St. Anton

St. Anton

Det finns bland annat en laddstation vid livsmedelsaffären Billa.

Se mer om St. Anton här.

Skidåkare i offpisten som gör mönster i Sölden

Sölden

Det finns bland annat laddstationer vid Pension Eden och Camping Sölden.

Se mer om Sölden här.

Snowboardåkare i djupsnö i offpisten i Wagrain på skidresa med Nortlander

Wagrain

Det finns bland annat laddstationer vid Hotel Alpina Wagrain eller The people'z Bar.

Se mer om Wagrain här.

Skidåkare i djupsnö i offpisten med snötäckta berg i bakgrunden i Zell am See

Zell am See-Kaprun

Det finns bland annat en laddstation vid Hotel Steinerwirt.

Se mer om Zell am See-Kaprun här.

Skidåkare som svänger i pisten i skymningen med bergen i bakgrunden i Zell am Ziller

Zell am Ziller

Det finns bland annat en laddstation vid Zillertal Arena.

Se mer om Zell am Ziller här.

Ladda upp på franska skidorter

Freerideskidåkare i en snöig offpist i Alp d'Huez med Nortlander

Alpe d'Huez

Det finns laddstationer vid Residence L'Ours Blanc och vid Hotel Le Pic Blanc.

Se mer om Alpe d'Huez här.

Utsikt över snötäckta berg och landskap i Les Arcs

Les Arcs

Det finns laddstationer vid Hotel Club MMV Les Mélézes och vid Hotel Taj-I Mah.

Se mer om Les Arcs här.

Les Deux Alpes

Det finns laddstationer vid posthuset och vid turistkontoret.

Se mer om Les Deux Alpes här.

Les Menuires

Det finns bland annat en laddstation vid Skiset i bydelen Les Bruyéres och vid Parking De La Croisette.

Se mer om Les Menuires här.

Skid- och snowboardåkare i snötäckt offpist under bluebird i Tignes

Tignes

Det finns bland annat en laddstation vid turistkontoret.

Se mer om Tignes här.

Sol som lyser över bergen och byn i Val d'Isere

Val d'Isere

Det finns bland annat en laddstation vid Hotel Christiania och Legrand Louis.

Se mer om Val d'Isere här.

Två glada skidåkare i vit djupsnö i offpisten i Val Thorens

Val Thorens

Det finns en laddstation på parkering P2

Se mer om Val Thorens här.

Ladda upp på italienska skidorter

Två skidåkare i pisten under bluebird med bergen i bakgrunden i Canazei

Canazei

Det finns en laddstation vid Hotel Gran Paradis.

Se mer om Canazei här.

Vy över den längsta pisten i Europa i Cervinia med bergen i bakgrunden

Cervinia

Det finns bland en laddstation på den allmänna parkeringen vid Metzelet Bar Ristaurante.

Se mer om Cervinia här.

Utsikt över snötäckta pister och lifter i Champoluc

Champoluc

Det finns en laddstation på den allmänna parkeringen Gratuito.

Se mer om Champoluc här.

Mysigt café i pisten med utsikt över bergen i Livigno

Livigno

Det finns bland annat en laddstation vid Bikelivigno.

Se mer om Livigno här.

Gondolliften upp till pisterna i Passo Tonale

Passo Tonale

Det finns en laddstation vid Sport Hotel Vittoria.

Se mer om Passo Tonale här.

Skidåkare som åker ensam i pisten i Sauze d'Oulx

Sauze d'Oulx

Det finns bland annat en laddstation på den allmänna parkeringen vid Carrefour Express.

Se mer om Sauze d'Oulx.

Bild på hotell bredvid snövit pist i Sestriere

Sestriere

Det finns en laddstation vid Hotel Cristallo.

Se mer om Sestriere här.