Trygghet på din skidresa

Åk tryggt på en skidresa i vinter

Vill du känna dig lugn och trygg när du bokar en skidresa till Alperna? Då har du hittat rätt. På den här sidan hittar du tips för att få en trygg skidresa.

Nortlander har många års erfarenhet av att arrangera skidresor till glada skidgäster. För Nortlander är det viktigt att du känner dig trygg med att boka och åka på en skidresa till Alperna.

Genom att boka en paketresa hos Nortlander så har du redan kommit långt när det kommer till trygghet före och under skidresan. Nortlander är nämligen medlem i danska Rejsegarantifonden (medlemsnummer 3329). Anledningen till att Nortlander är medlem i den danska motsvarigheten till Kammarkollegiet är för att Nortlander tillhör är en dansk skidresebyrå - Skinetworks 2020 A/S. Detta innebär att du kan känna dig trygg när du bokat en paketresa.

Hela resan samlat på ett ställe - vi gör arbetet

Skulle det hända något oförutsett, t.ex. en strejk eller att ett flygbolag går i konkurs, så är det Nortlander som står för att du har tryggheten på din sida. Det trygga och sköna för dig som gäst hos Nortlander är att du inte behöver krångla med att kommunicera med flygbolag, skiduthyrningar, hotell, restauranger, bussbolag, liftkortkontor och så vidare, om olyckan skulle vara framme.

Du har nämligen köpt en paketresa på ett ställe, nämligen hos Nortlander, så avtalet är mellan Nortlander och dig. Det är Nortlanders “huvudvärk” att reda ut allt med underleverantörerna och se till så att du kommer vidare på din resa. Det är även Nortlanders uppgift att kommunicera så att du vet vad som händer. Det är Nortlander som resebyrå som ansvarar och står för din resegaranti.

Reserekommendationer, ditt ansvar och riktlinjer

Som resenär ansvarar du själv för att ha ett giltigt pass, eventuella vaccinationer samt leva upp till respektive lands krav och villkor för inresa. Du ska även informera dig om eventuella formaliteter för inresa som gäller före eller under själva resan.

I nuläget förekommer det inte några restriktioner i förhållande till COVID-19 i Alperna. Om detta ändrar sig ser Nortlander till att du som bokat en resa får information. Vi rekommenderar dig dock att alltid följa med i informationen från Utrikesdepartementet om det land du reser till.

Paketresan är din trygghet

Eftersom Nortlander är medlem i Rejsegarantifonden kan du känna dig trygg med att om Nortlander exempelvis skulle gå i konkurs så täcker Rejsegarantifonden förluster och utgifter såsom ersättning och hemresor för kunder som har köpt en paketresa av en dansk researrangör.

Detta innebär att du kan känna dig trygg när du bokar en paketresa. En paketresa består per definition av minst två av dessa fyra resetjänster: transport, boende, turistservice (till exempel liftkort eller skiduthyrning) och biluthyrning. Om du sätter ihop din resa själv och köper till exempel hotell, transport, skidhyra och liftkort på egen hand så omfattas det inte av Rejsegarantifonden. I princip alla Nortlanders resor är paketresor.

Återbetalning av din resa

Vi återbetalar resans pris om Utrikesdepartementet avråder från resan eller om det inte är möjligt för oss att genomföra din skidresa. Det innebär att du tryggt kan beställa din skidresa redan nu. Vi låter dig nämligen bara åka iväg om myndigheterna värderar att det är säkert att resa – annars får du naturligtvis tillbaka dina pengar. Utrikesdepartementets värdering träder tidigast i kraft 14 dagar innan avresa. Det är för närvarande ingen av våra skidorter som Utrikesdepartementet avråder från att resa till.

24 timmars guideservice – din lokala rådgivare & din trygghet

Vi har skandinaviska skidguider på alla våra skidorter. De ser fram emot att hjälpa alla våra gäster med service och vägledning samt goda råd och tips på skidresan. Våra guider bor och lever på skidorten så de känner väl till skidområdet, byn, hotellen, restaurangerna och de bästa afterskiställena. De vet även var läkaren ligger, var det går att handla mat och om vi återigen behöver bekymra oss över COVID-19 så kan de även hjälpa till med reglerna. Våra guider kan kontaktas via vår app och på servicetelefonen. Telefonnumret står i appen. Läs mer om vår guideservice här.

Frågor eller funderingar?

Har du frågor eller funderingar är du alltid välkommen att ringa till oss på 040-664 70 80.

Vi ser fram emot att träffa dig i Alperna i vinter!

Försäkringar inför och under resan

Om du saknar en försäkring kan resan snabbt bli ett dyrt nöje även om du har köpt en paketresa. Vi rekommenderar alla våra gäster att teckna både en avbeställningsförsäkring och en reseförsäkring. På så sätt kan du tryggt boka och åka på en skidresa med försäkringar som täcker vid både sjukdom innan avresa och om olyckan är framme under skidresan.

Avbeställningsförsäkring - trygghet inför skidresan

Du kan lägga till en avbeställningsförsäkring i samband med att du bokar en resa eller innan du betalar anmälningsavgiften. Den skyddar dig om en plötslig oförutsedd händelse inträffar innan resan som gör att du inte kan delta på den bokade resan.

En avbeställningsförsäkring gäller:

  • Om du eller någon annan i ressällskapet som har avbeställningsförsäkring drabbas av akut sjukdom eller olycksfall.
  • Om en nära anhörig blir akut sjuk eller drabbas av olycksfall.
  • Om din bostad blir utsatt för brand eller inbrott.
  • Om resan måste ställas in på grund av komplikationer i graviditet.
  • Om du som student inte klarar din tentamen eller på grund av akut sjukdom inte kan genomföra en tentamen och därför behöver göra en omtentamen.
  • Om du går i skilsmässa.
  • Om egen verksamhet utsätts för bedrägeri eller olovlig strejk.
  • Om du blir uppsagd och ska påbörja en ny anställning nära avresedatumet.

Läs mer om avbeställningsförsäkringen här.

Reseförsäkring - trygghet under skidresan

Ett vanligt missförstånd är att det blåa EU-sjukförsäkringskortet täcker allt på resan men det är tyvärr inte hela sanningen. Det blå kortet gör dig likställd med en medborgare i det land du är i gällande offentlig behandling om du blir sjuk eller skadad.

Det innebär att när det gäller annan behandling ska denna betalas för på egen hand. Det blå kortet täcker inte heller hemtransport samt transport till och från sjukhus och skidområden ligger i regel rätt långt ifrån närmaste offentliga sjukhus.

För att du ska kunna känna dig ordentligt trygg på resan rekommenderar vi dig varmt att teckna en reseförsäkring som täcker oväntade sjukvårds- och resekostnader som kan uppstå på en skidresa. Därför har vi valt att samarbeta med Gouda Reseförsäkring.

Läs mer om reseförsäkringen här.

 

Särskilda regler i Italien

Sedan den 1 januari 2022 är det obligatoriskt att ha en ansvarsförsäkring som gäller för vintersport när du åker skidor i Italien. Ansvarsförsäkringen kan ingå i hemförsäkringen. Kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Om du inte har en ansvarsförsäkring för vintersport kan du riskera att få böter. Det innebär att om du inte kan uppvisa ditt försäkringsbrev i pisten kan du få en böter på 100-150 EUR och få ditt liftkort indraget.

KOM IHÅG HJÄLM: I Italien är det lag på att alla under 18 år ska ha skidhjälm när de åker skidor, så kom ihåg att skaffa dig en skidhjälm. Du hittar skidhjälmar i vår skidshop eller så kan du hyra en skidhjälm när du bokar din skidresa. Vi rekommenderar att du alltid åker med skidhjälm även om du är över 18 år.

Energisäkring - Din prisgaranti

Nortlander erbjuder dig möjligheten att köpa till en energisäkring som är din säkerhet för prisgaranti. Den innebär att du efter resans köp INTE påverkas av en eventuell extra prisstigning till följd av exempelvis prisstigningar på flygbränsle eller valutakursändringar. Tillköp av energisäkring ger dig således 100 % trygghet för resans ekonomi. Har du inte köpt till energisäkring och om priserna på flygbränsle stiger inför avresa kan du riskera att få en efterdebitering på upp till 8% av resans pris enligt EU:s direktiv 2015/2302 (Avsnitt 21). Energisäkring ska läggas till och betalas i samband med bokning av resan. Priset för energisäkring är 219 kr per person.

FAQ - Skidresa 2022/2023

Kan priset stiga på mitt liftkort efter att jag bokat skidresan?

När du väl bokat skidresan kan priset på ditt liftkort inte stiga. Om du ännu inte bokat din skidresa kan totalpriset på skidresan stiga om vi får en prisstigning från liftkortskontoret. Det är de aktuella priserna på vår hemsida som gäller.

Kommer energiutmaningarna påverka liftsystemet på min skidresa?

Vi har pratat med våra skidorter i Frankrike, Italien och Österrike. De gör alla klart för oss att vi som skidgäster inte behöver oroa oss för att vi ska få en bra skidupplevelse på skidresan. Gemensamt för alla är att det vidtas vettiga och mer energieffektiva åtgärder som vi som skidgäster i stort sett inte kommer att påverkas av.

Kommer energiutmaningarna påverka liftsystemet på min skidresa till Österrike?

Generellt för alla skidorter i Österrike kommer de tänka mer på sin energiförbrukning och spara på de uppenbara ställena som inte påverkar deras skidgäster. Skidorterna kommer att göra allt för att vi ska få en säsong med all skidåkning vi kan önska oss. De åtgärder som vissa österrikiska skidorter har rapporterat är:

Belysning: De släcker ljuset i byggnader där det inte är nödvändigt att ljuset är på. Om det arrangeras kvällsskidåkning med mycket ljus i pisten kanske det bara arrangeras en gång istället för två.

Liftar: Det kan vara så att de stänger av sätesvärmen när den inte behövs. Det kan även vara så att liftarna går 1-2 minuter långsammare i vissa fall och om det finns 2 liftar bredvid varandra så stängs den ena av vid behov sent på säsongen.

Konstgjord snö: Det kan vara så att de producerar lite mindre konstsnö för backup och fokuserar mer på att samla in vanlig snö.

Kommer energiutmaningarna påverka liftsystemet på min skidresa till Italien?

Generellt meddelar alla skidorter i Italien att energikrisen inte kommer att påverka skidgästernas upplevelse. Skidorterna kommer att göra allt för att vi ska få en säsong med all skidåkning vi kan önska oss. De har inga planer på energibesparingar som påverkar gästerna.

Statement from Dolomiti Superski – as of today - regarding the coming winter season: 

We as Dolomiti Superski would like to confirm to you, at the present time, our intention to guarantee continuity of service with the quality standards for which we are appreciated by skiers all over the world, from the first opening day scheduled for November 26th, until the end of the 2022-23 winter season.

Dr. Marco Pappalardo
Dolomiti Superski

Kommer energiutmaningarna påverka liftsystemet på min skidresa till Frankrike?

Regeringen har bett alla franska företag att spara 10 % på elförbrukningen och det gäller även liftsystemen. De franska skidorterna understryker att det inte är något som skidgästerna kommer att uppleva. Återigen kommer de tänka i vettigare lösningar. Specifikt meddelar de följande:

Liftar: Under lågsäsongen minskar de franska skidorterna hastigheten på liftarna kl. 12:00-14:00 med några meter per minut. Om de har två liftar som börjar och slutar väldigt nära varandra så att gästen har ett bra alternativ kommer de nöja sig med att ha en öppen under lågsäsongen.

Under högsäsongen kör de fortfarande för fullt, dock med mindre reducerad hastighet runt lunchtid.